NRK Meny

Kathrine Sørland misbrukt i slankereklame

Modell og programleder Kathrine Sørland frontes som superslanker i ny reklame. – Frekt! De kan ta den slankepilla og stappe den langt opp i ræva si, er Sørlands spontanreaksjon.

Kathrine Sørland

Grønn kaffebønneekstrakt skal visstnok gjøre deg like modellslank og flott som Kathrine Sørland. Men Sørland har ingenting med reklamen å gjøre.

Foto: Skjermbilde/montasje

Artikkelen er mer enn to år gammel.

«Kathrine Sørland ble spurt: «Dersom du bare kunne støttet ett produkt, hvilket ville det vært?» Svaret kan komme til å sjokkere deg.»

Slik starter den sponsede Facebook-posten, som tar deg videre til en nettside som angivelig selger piller med ekstrakt fra grønne kaffebønner. Kaffebønnene skal ifølge egenreklamen være «verdens mest avanserte formel for å gå ned i vekt».

Problemet er bare at Kathrine Sørland aldri har takket ja til å fronte et slikt produkt.

Kathrine Sørland

Kathrine Sørland dukker opp i en reklame for slankeproduktet grønn kaffebønneekstrakt.

Foto: NRK

– Overhodet ikke, jeg har aldri hørt om det før. Det er passe frekt, sier Sørland når NRK.no spør henne om reklamen.

– Håper ingen tror jeg reklamerer for noe sånt

Nettsiden er formet som det utenlandske motemagasinet Shape, og i en konstruert reportasje på brokete norsk avslører Sørland at pillene kan smelte bort tre kilo fett hver uke – helt uten diett eller trening.

Flere internasjonale kjendiser, som Kim Kardashian, Jessica Simpson og Jennifer Aniston blir brukt som eksempler på folk som har fått til vellykket fettforbrenning med de spesielle slankepillene.

– Jeg håper virkelig ikke at noen tror jeg reklamerer for noe sånt – det strider helt mot min overbevisning, sier Sørland.

Hun har en rimelig klar beskjed til vedkommende som står bak reklamen:

– De kan ta den slankepilla og stappe den langt opp i ræva si! sier Sørland.

gå ned 10 kilo

Slankepillen består av ekstrakt av den grønne kaffebønnen, og skal være verdens mest avaserte formel for å gå ned i vekt, heter det i reklamen.

Foto: SKJERMBILDE

Har sett flere liknende tilfeller

Forbrukerombudet, som tar seg av klager på markedsføring, har ikke fått noen henvendelser på selskapet.

Tonje Hovde Skjelbostad

Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Foto: CF Wesenberg, CF-Wesenberg

– Men dette er klassisk, vi har sett en del liknende tilfeller, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til NRK.no.

Kronprinsesse Mette-Marit, programleder Solveig Kloppen og kjendisblogger Emilie «Voe» Nereng har alle blitt misbrukt i liknende slankereklamer.

– Vi har ikke konkludert om det er lovstridig, men det kan i alle fall reises en del spørsmål om hvorvidt det er det.

Fagsjefen har følgende tips til forbrukere som lar seg lokke av slike reklamer.

– Det er jo et mantra som sier at hvis det er noe som virker for godt til å være sant, er det gjerne det, sier Skjelbostad.

Usikker på om det er snakk om phishing

NRK.no ønsket en kommentar fra selskapet bak Sørland-reklamen, men nettsiden inneholder ingen kontaktdetaljer. Den er registrert gjennom en profesjonell registrant, altså et firma som brukes for å skjule hvem som er den egentlige eieren.

Hans Marius Tessem

Hans Marius Tessem, seniorrådgiver i Norsk senter for informasjonssikring.

Foto: Jan Tore Øverstad / NorSIS

Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) kan likevel ikke konkludere med at det er snakk om svindel.

– Markedsføringen er helt klart ulovlig, men det trenger ikke være snakk om svindel likevel. Det kan godt tenkes at det går an å bestille produktene, sier seniorrådgiver Hans Marius Tessem i NorSIS til NRK.no.

Han peker på at nettsiden har et gyldig sertifikat, noe som er uvanlig for svindelsider. Krypteringen innebærer at informasjonen som blir sendt ikke kan fanges opp av uvedkommende.

– Et sertifikat koster penger, og når de har tatt seg bryet med å skaffe seg et sertifikat, så er det grunn til å tro at de har tenkt til å holde på en stund. Hadde det vært snakk om phishing, blir som regel sidene fort tatt ned, sier Tessem.

Han sier likevel at det er grunn til å være skeptisk, på grunn av måten selskapet markedsfører seg på - og fordi de har en profesjonell registrant.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.