NRK Meny
Normal

Kjøpe bruktbil? Da er dette gode nyheter

Fra neste år blir det lettere å finne ut om noen har jukset med kilometertelleren.

Kilometerstand

Statens vegvesen jobber med en nettside med informasjon om hvor mange kilometer bruktbilene har gått. Både NAF of Forbrukerrådet håper dette vil føre til mindre juks med kilometertelleren.

Foto: Børge Sandnes / Scanstock Photo

Triksing med kilometertelleren på bruktbiler er et stort problem i Norge. Norges Automobil-Forbund anslår at kilometerjuks koster norske forbrukere minst to milliarder kroner i året.

Nå ønsker Statens vegvesen å legge til rette for at det skal bli vanskeligere å jukse med hvor mange kilometer bilen har gått. Fra neste år oppretter de en nettside, der du vil finne informasjon om bilen som er registrert gjennom bilenes EU-kontroll.

Leif Halvorsen

Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Foto: Eline Buvarp Aardal / NRK

Stig Skjøstad

Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.

Foto: Erik Norrud / NAF
Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet

Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no / Forbrukerrådet
– Fordelen vil være å kunne se hva som er avlest ved kontrollene, og dermed følge utviklingen av kilometerstanden, sier Leif Magne Halvorsen i seksjonen for tilsyn og kontroll ved Statens vegvesen, til NRK.no.

Eventuelle mangler som er registrert ved kontrollene vil også blir tilgjengelig. Nettsiden skal etter planen skal være oppe og gå fra 1. januar 2015.

NAF: – En utrolig viktig seier

Bilistenes organisasjon, NAF, er en av aktørene som har etterlyst et slikt register i flere år.

– Det er noe vi har holdt på med i 12 år, og er en utrolig viktig seier for norske forbrukere. Registeret vil ikke gi et fullverdig svar på bilens tilstand, men vi vil nok få bukt med en stor del av dagens svindelutfordring gjennom dette, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF, til NRK.no.

Han kaller tiltaket en seier på veien til et fullverdig nasjonalt register for bruktbiler.

– Grunnen til at jeg sier at det er «en seier på veien», er at dersom vi skal få til et godt nok register for å få bukt med kilometerjukset, må alle som er i kontakt med bilen, ha et pålegg om å legge inn informasjon i registeret, sier Skjøstad.

Han ønsker at informasjon om bilen fra for eksempel forsikringsselskapene bør inn i et nasjonalt register. Han viser til land som Belgia, der myndighetene har klart å finne en løsning på problemet med kilometerjuks.

– Der pålegger myndighetene alle som er i kontakt med bilen om å legge inn data i et register. Dersom de velger å ikke gjøre det, får det konsekvenser i form av sanksjoner. Belgia har nærmest et rent marked, sier NAF-direktøren.

Forbrukerrådet: – En god start

Forbrukerrådet er også en av aktørene som har ønsket et register for kilometerstand på bruktbiler.

– Dette er noe vi heier på, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet, til NRK.no.

Hun mener registeret er et steg i riktig retning for å få bukt med problemet som koster norske forbrukere milliarder av kroner.

– Registeret gir forbrukere mulighet til å kontrollere kilometerstanden på biler, slik at de kan være tryggere på at de ikke blir lurt. Da unngår de å kjøpe en bil som de tror er bedre enn det den virkelig er, sier Flønes.

Hun håper dette åpner opp mulighet for et enda mer omfattende register i fremtiden.

– Der en god start, og noe som sikkert kan videreutvikles i neste runde, sier hun.

Ville egentlig ikke ha et register

I april 2013 skrev NRK.no om hvordan man på få sekunder kunne justere kilometerstanden på en bil ved hjelp av utstyr kjøpt på nettet.

Den gangen var ikke Vegvesenet spesielt villig til å ta ansvar for et register for kilometerstand. Vegvesenets talsperson uttalte da at juks med kilometerteller ikke har noen trafikksikkerhetsmessige konsekvenser, og derfor ikke var under Vegvesenet ansvarsområde.

– Vi har i utgangspunktet samme standpunkt som tidligere, at dette er en forbrukersak, sier Leif Magne Halvorsen i Vegvesenet, og presiserer:

– Vi lager nå et nytt datasystem for innmelding og lagring av EU-kontroller. De viktigste gevinstene for Statens vegvesen med det nye systemet er å få et mer effektivt system som har bedre sikkerhet mot juks. Når vi nå utvikler nytt system så legger vi samtidig til rette for å dele etterspurt informasjon med forbrukerne på en hensiktsmessig måte, sier han.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.