Hei. Me er 11 stykker som i haust flytta inn i kvar vår etasje i eit nyleg totalrenovert hus i Trondheim. Oppvarming (vannbåren varme) er inkludert i leiga. I starten av hausten fungerte varmeanlegget greit, men etterkvart som det vart kaldare slutta det å fungere slik det skulle, og det vart kaldt inne. I dag har me fått inn termometer her, i stova (som er eit av dei varmaste romma) er det 16 grader.
Seks stk i 1. etasje klaga på oppvarminga for i alle fall over ein månad sidan, medan fem i 2. etasje klaga i slutten av november. I tillegg har det vore andre småfeil me har klaga på som heller ikkje har vorte utreda, bl.a. at det var vatn på golvet på badet frå dag éin.
Me har to felleskontraktar, ein for dei i 1. etasje og ein for dei i 2. etasje, der me må seie opp i lag, med tre månadars varsel - om nokre skal vere igjen må me sjølve få tak i nye som kan flytta inn. Dette er litt vanskeleg når forholda er slik dei er no.
Husleielovens paragraf 2-10 seier bl.a. at retting av manglar skal skje innan rimeleg tid etter at det er framsatt krav om det. Kva er rimeleg tid? Og korleis er det med oppsigelsestida når husværet ikkje er i den standen som er førespegla? Paragraf 2-12 seier t.d. at leigaren kan heve leigeavtala dersom forseinkinga eller mangelen medførar vesentleg mislighald.
Me er fleire som no er interesserte i å flytte ut, og lurar på om oppsigelsestida i kontraktane / det å få tak i nye leigetakarar kan sjåast vekk frå i dette tilfellet. Det var umogleg for oss å vite at varmeanlegget ikkje skulle fungere for tre månadar sidan, i tillegg til at det vert vanskeleg å få tak i nye leigetakarar så lenge varmeanlegget ikkje fungerer.
Til sist har så og seie alle saman slitt med småforkjølelsar etter at det vart kaldt her, medan nokre har vorte skikkeleg sjuke, og me vil tru at dette har ein samanheng med buforholda.
På førehand tusen takk for all hjelp!
Mvh
Sissel
SVAR:
Hei Sissel. Boligen skal være i tråd med avtalen (husleieloven paragraf 2-2). Dere har avtalt leie med oppvarming, og da må dere forvente at det oppnås normal innetemperatur også om vinteren. Det er ikke tilfelle her, og dette er et mislighold fra utleier som innebærer at husleieavtalen har en mangel.
Som du påpeker, vil dere i første omgang kunne kreve utbedring. Utleieren vil også kunne kreve å få utbedre feilen før dere eventuelt kan kreve avtalen heva (paragraf 2-12). Forutsetningen er at utleier retter innen rimelig tid.
Det har nå gått over en måned siden dere klaga, og dersom det ikke foreligger særlige forhold her har huseier etter min mening ikke rettet innen rimelig tid. Det innebærer at dere etter min mening vil kunne nå fram med et krav om heving, med mindre huseier raskt kommer på banen og får opp innetemperaturen.
Heving innebærer at dere kan flytte ut på dagen. Et gyldig hevingskrav forutsetter at det foreligger et vesentlig mislighold fra utleier, som jeg altså mener det gjør her. Heving må ikke forveksles med oppsigelse, selv om begge deler innebærer at leieforholdet avsluttes. En oppsigelse er den avtalte måten å avslutte et leieforhold på, og det er ikke noe vilkår at det er en mangel ved avtalen. En leietaker kan si opp uten begrunnelse.
Ved oppsigelse vil de avtalte oppsigelsesfrister gjelde. Gitt at det foreligger et vesentlig mislighold som utleier ikke retter innen rimelig tid, har dere altså anledning til å heve avtalen og flytte ut. Dere risikerer naturligvis at utleier ikke aksepterer dette, og at dere ender opp i en tvist med utleier.
Mitt råd til dere er at dere sender et brev til utleier med en absolutt siste frist til å få orden på varmeproblemet. Gjør det klart at dersom ikke dette bringes i orden innen denne fristen, vil samtlige leietakere heve leieavtalen. Så får dere være forberedt på å ta en fight med utleier i forliksrådet.
Med vennlig hilsen
Torgeir Øines
Forbrukerrådet
Har du spørsmål om bolig? Send det her: