Det er blitt sagt at det kristne budskapet denne påsken vil bli forkynnt sterkest på kino og ikke i kirken. Og da er det selvfølgelig Mel Gibsons film "The passion of the Christ" det siktes til. Det er filmen som har premiære i store deles av landet nå om dagen.
For det er filmen som mange har sett og som mange må se til tross for at det samme "brutale" budskapet om Jesu lidelse og død forkynnes året rundt i norske kirker.
Men kan Kirken ta et visuelt grep som løfter budskapet ut og fram til folket uten å måtte ty til overdreven vold og sadisme.
Kjell Terje Ringdal er reklameekspert og har faktisk lenge hatt en en slags hemmelig drøm om å lage en reklamekampanje der det sterkt og positivt fokuseres på kirkens budskap.
Han mener tiden er inne for dette, og hvis noen i kirken hadde spurt ham, ville svaret blitt et rungende ja, sier han.
Jeg ville ha sagt ja med en gang, fordi det er noe kirken bør gjøre. Det betyr mye for mange, sier Kjell Terje Ringdal, han er kommunikasjonsrådgiver i selskapet Dinamo Design. Han erfaring med å ”styre” store reklamekampanjer – blant annet NRKs egen store årlige innsamlingsaksjon der reklamefilm er et av virkemidlene.
Men Bibelen og Kirkens budskap er midt i blinken for en som ønsker å skape noe nytt i reklamen, sier Ringdal som meldte seg ut av Kirken da han var 17 år gammel, fordi budskapets form og innhold ikke passet ham helt.
Ingen må sette merkelappen ateist på meg, for det er så enkelt at jeg ganske enkelt ikke tror.
Men jeg mener at Kirken er den institusjonen som forvalter våre liv. Det er stedet der de store debattene foregår og de store spørsmålene blir reist. Derfor er det viktig at vi utenfor Kirken også kan reflektere over våre liv. Vi har også godt av å tenke over våre liv. Der er Kirken en utmerket arena for det, selv om jeg har meldt meg ut, sier Ringdal.
En måte å spre budskapet i vårt samfunn på, kunne være å lage korte filmsnutter, der Kirken sponset en del av kostnadene. ”Reklamen” med budskapet kunne vises både på NRK og andre TV-kanaler, mener Ringdal. Dette kunne bli attraktiv og spennende å se på.
Jeg kunne tenke meg å bryte ned de gamle grensene og bruke kortfilmer på TV, bøker, musikk, teater og andre ting. Jeg tror det er mye hos folk som stanser for åndelige ting. Folk leser mer og leter etter substans som de kan ”bite i” i sine liv. Selv om statistikken viser nedgang i kirkebesøk, er det formen det er snakk om - mer enn innhold, tror Ringdal.
Hvis jeg var Kirken, ville jeg forsvart meg med at Kirken gjør mange ting, som f. eks. møter folk på gata og tilbyr allerede mye. Kirken har et godt produkt. Det gjelder å finne måter å spre dette budskapet på i vår tid. Kirken må i større grad sørge for å møte folk der de er og slå ned noen vegger.
Reklamebransjen er et speilbilde av samfunnet for øvrig. Jo mer vi bader i det tabloide, jo mer ønsker folk å finne noe med mening i. Det er et evig sug hos folk i å finne sammenhenger. Det er ingen grunn til at Kirken skal se på framtida med pessimisme, sier Kjell Terje Ringdal.