NRK Meny
Normal

Ikke gjør dette

Koker du brokkolien ødelegger du alle de sunne stoffene, og grønnsaken blir bare vomfyll, ifølge ernæringseksperter.

Broccoli

Brokkoli er kraftfôr, men den tåler ikke mye varmebehandling.

Foto: Colourbox

Brokkoli er rene kraftpluggen av en grønnsak. Den er noe av det sunneste du kan spise i hverdagen, og inneholder store mengder fiber, folat, kalsium og fytokjemikalier, som er helsebringende plantestoffer.

I tillegg finner du enzymet myrosinase i brokkoli. Dette enzymet skal ifølge forskningsarbeid utført ved universitetet i Illinois kunne forebygge kreft. Videre skal antioksidanten sulforafan, som brokkoli også er rik på, kunne forebygge kreft og betennelsestilstander.

Dropp kokingen

Én ting er det imidlertid viktig å være obs på når du skal meske deg med noen av de små grønne bukettene: Ikke kok brokkolien!

Da ødelegges svært mange av de helsebringende stoffene, og brokkolien blir ikke annet enn vomfyll. Skal du varmebehandle brokkoli bør du kun dampe den litt eller la den trekke i vann i få minutter.

LES OGSÅ: Brokkoli er den nye livredderen

Slik gjør du det

Tina Hamelten

Klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten bekrefter at brokkoli ikke bør kokes.

Foto: Privat

- Damp heller brokkolien i to til fire minutter. Det er den perfekte måten å ivareta næringsstoffene på, uttaler forskningsleder Elizabeth Jeffery ved universitetet i Illinois i et presseskriv.

LES OGSÅ: Dette er ikke brokkoli

Klinisk ernæringsfysiolog Tina Hamelten er rungende enig i at brokkolien ikke skal varmebehandles for mye

- For å få mest ut av de gode stoffene i en brokkoli skal du absolutt ikke koke den til døde.

Hamelten forslår heller å raspe den i en salat.

Brokkolismoothie

- Brokkolismoothie er faktisk kjempegodt, sier Tina Hamelten.

Foto: Colourbox

- Her om dagen lagde jeg også en smoothie med brokkoli. Jeg må innrømme at jeg selv var skeptisk til resultatet, men det var faktisk kjempegodt!

Om du synes brokkolien smaker best når den er varmebehandlet kan du prøve denne framgangsmåten, beskrevet på fruktleverandøren Bamas nettsider:

1. Skjær av stilkenden.
2. Fjern de små bladene på stilkene.
3. Skrell brokkolien, bruk en skreller eller en kniv.
4. Del den i to eller fire deler.
5. Kok opp vann med litt salt og legg oppi brokkolien. Har du litt fruktsalt (Nyco) oppi kokevannet, beholdes grønnfargen ekstra godt. Gi brokkolien et oppkok. Trekk kjelen av platen og la brokkolien trekke i cirka 3 minutter før du heller av vannet.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.