Før ventet mange på det store januarsalget, men de siste årene har enkelte butikker startet salget allerede i romjulen.
Forbrukerombudet ber forbrukerne vise sunn skepsis i forhold til markedsføringen,
- Les også:
Må innom ordinærpris
En vare kan ikke settes rett på salg.
For at det skal være salg må den først ha vært solgt til ordinærpris.
– Vi har ingen absolutt tid på hvor lenge varen skal ha vært solgt til ordinærpris, men vi bruker seks uker som et utgangspunkt. Det kommer litt an på hva slags vare det er, opplyser Gry Nergård, avdelingsdirektør og nestleder i Forbrukerombudet.
Like etter jul og på høsten tar Forbrukerombudet stikkprøver på dette.
– Vi går inn i butikker og spør etter dokumentasjon på hva prisene har vært før, sier hun.
Salgsvarene må ha en reel førpris – ikke bare en lurepris.
- Les også:
Kampanjer
Ofte har de forskjellige butikkene store salgskampanjer – og da forventer forbrukerne gode tilbud.
Akkurat nå er det for eksempel «Skrik og Skrål-dager» hos Expert.
– Det er bare navnet på en kampanje, akkurat som «Back to school»-kampanjen. Kundene forstår at dette er vår kampanje, akkurat som når konkurrentene våre har en kampanje de kaller «Januar!», mener Philip Straumsheim, kommunikasjonsdirektør i Expert.
Han forteller at de ikke bruker før-og etterpriser.
– Vi har gode priser i kampanjen, men vi skriver ikke «Før 500, nå 399», sier han.
Dersom du er i en Expertbutikk og lurer på hva førprisen til en vare er, svarer betjeningen på det.
Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.
– Når det er «Elleville dager» eller «Skrik og Skrål-dager», gir dette et inntrykk av at det er en spesiell periode hvor butikkene har senket prisen. Det holder ikke at det står 50 prosent avslag, det må komme tydelig frem hva varen koster nå, og hva den koster før eller etter kampanjen, sier Nergård.
Les også:
Butikkene klager
Det er få kunder som kommer til Forbrukerombudetmed klager på at butikkene har villedende salg.
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon tror det kan komme av at ikke alle kunder har full oversikt over varens reelle pris.
Derimot er det flere butikker som tipser Forbrukerombudet om andre butikkers priser.
Butikken må ha varen
Et annet krav er at butikkene i en kjede må ha de annonserte produktene tilgjengelig.
Dersom det ikke er tilfelle, vil det være et ulovlig lokketilbud.
Det holder ikke å annonsere med en salgsvare butikken bare har ett eksemplar av.
Et lokketilbud er for eksempel at du sier at du har en kaffetrakter til 199 kroner, og bare har to av den i butikken.
- Vi har alle varene vi annonserer for. Skulle vi ikke ha en vare vi har annonsert for en gang, må det være fordi de har blitt solgt fort, avslutter Philip Straumsheim i Expert.
Kan gi restriksjoner
For kunden har det ingen betydning om en butikk ikke har den varen de har annonsert for.
Det har vært diskutert om kunden da skal ha krav på å få en tilsvarende vare til samme pris, men dette er ikke vedtatt.
Derimot kan gjentakelse av lokkevarer førte til restriksjoner for butikken.
– Dersom noen systematisk annonserer for varer de ikke har kan vi ilegge overtredelsesgebyr og eventuelt tvangsmulkt dersom problemet fortsetter, forklarer Nergård.
Det samme gjelder dersom butikken setter opp prisen på en vare før de reklamerer for 30 eller 50 prosent rabatt.