I fjor sommer begynte en rekke banker med regionsperre på kortene.
Som nettbankkunde må du selv velge hvilke land kortet ditt skal fungere i, ved å krysse av for disse landene i nettbanken.
Bankene innførte regionsperren for å redusere kortsvindel i utlandet.
Les også:
Også kredittkort
Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken.
Foto: John Gjertsen / SkandiabankenSkandiabanken var blant bankene som begynte med regionsperre i fjor, men i år er tjenesten forbedret.
- Vi har gjort noen nye endringer, blant annet har vi nå regionsperre også på kredittkortene, opplyser Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken til NRK.no.
Tidligere var tjenesten deres bare for ungdomskort og bankkort.
men Anderson regner med st de fleste har gjort det nå.
- Når du logger inn i nettbanken vår, blir du nå tvunget til å gå gjennom regionsperren før du går videre. Tjenesten er åpnet for Skandinavia, men du må velge om du vil åpne den for de andre landområdene i tillegg, forklarer han.
For å unngå svindel kan det lønne seg å ha tjenesten åpen for Norge og eventuelt Norden til vanlig, og åpne for det landet du skal på ferie til før du reiser.
Husk også å sperre for ferielandet igjen når du er tilbake i Norge.
Les også:
Pengeløs i utlandet
Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DnB NOR.
Foto: DnB NORDnB NOR har ikke regionsperre som en tjeneste for sine kunder, blant annet fordi det kan skape problemer på ferie dersom du har glemt å åpne for det landet du er i.
- Den løsningen fungerer fint for noen, men ikke for de som står i utlandet og ikke får betalt. For oss som bank kan det være en fordel, men vi bruker ikke den løsningen i dag, sier Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DnB NOR til NRK.no.
Han forteller videre at banken hele tiden ser på nye løsninger for å gjøre kortbruk sikrere og redusere kortsvindel, men har ingen konkrete planer om å innføre regionsperre.
Banken tilbyr i stedet en SMS-tjeneste for at du skal kunne oppdage om det er andre en deg som forsøker å betale med kortet ditt.
- Du får en SMS umiddelbart etter at du eller andre har brukt kortet. Denne tjenesten skrur du på i nettbanken og er valgfri, legger han til.
Denne tjenesten gjelder både kredittkort og vanlig bankkort.
Les også:
Endres med mobilen
Skandiabanken løser dette problemet med mobilbank.
- Hvis du er i utlandet, men har glemt å åpne regionsperren, kan du endre det via mobilbanken. Tjenesten har samme sikkerhetsnivå som i nettbanken, men du trenger ikke kodebrikke, beroliger Johnny Anderson.
Enn så lenge kan du bare åpne for bankkortene via mobilbanken, men fra juni vil det bli mulig å endre på kredittkortet også.
- Jeg vet at vi har sett en nedgang i kortsvindel etter at vi innførte regionsperre i fjor sommer. Det har hatt en god effekt for oss som bank med mindre tap, og kunder som slipper bli svindlet, sier han.
Les også:
Henger etter
Thomas Sevang, informasjonssjef i Nordea.
Foto: Pressebilde / NordeaNordea startet utprøving av regionsperre i Finland og Sverige i fjor, men har fremdeles ingen regionsperre for de norske nettbankkundene.
- Vi har ikke den tjenesten eller liknende i Norge per nå. Det henger sammen med at vi skal ha samme plattform i Norden, og derfor må vi ta det i tur og orden, sier Thomas Sevang, informasjonssjef i Nordea til NRK.no.
Han legger til at de selvfølgelig setter i gang tiltak dersom de har mistanke om svindel, og følger nøye med på kortbruket.
- Planen er at regionsperre skal komme til Norge også, men det er litt frem i tid, avslutter han.
Les også: