Nok en elektrisk drevet bil gjør det sterkt i den europeiske sikkerhetstesten. Opel Ampera får toppscore med fem stjerner, blant annet på grunn av svært god beskyttelse ved sidekollisjoner.
Ampera er en el-drevet hybridbil med såkalt utvidet rekkevidde. En bensinmotor tar over når den elektriske motoren, som har relativt lang rekke vidde, går tom for strøm.
Opelen er nylig lansert på de største europeiske markedene, og ventes til Norge på nyåret.
- LES OGSÅ:
Kia ikke på topp
Også forrige testrunde fra EuroNCAP bekreftet at sikkerheten i den nye generasjonen elektriske biler er i ferd med å komme helt på høyde med tradisjonelle biler.
Da var det Nissan Leaf, også kåret til
, som endte opp med toppscore, som den aller første el-bilen.10 modeller er testet denne gangen. Nesten alle gjør det svært bra, med fem stjerner av fem mulige. Men sikkerheten for fotgjengere er det så som så med.
Unntaket er småbilen Kia Picanto, som bare oppnådde fire stjerner totalt. Her er det mangelen på elektronisk stabilitetskontroll som standardutstyr som trekker ned.
Ifølge Euro NCAPs generalsekretær Michiel van Ratingen bør forbrukerne i 2011 kunne forvente slikt sikkerhetsutstyr i alle nye biler uansett pris eller størrelse.
Disse bilene er vurdert:
Den nye testen bekrefter at mange fabrikanter legger stadig mer vekt på sikkerheten for barn i bilen.
Av modellene på det norske markedet er Hyundai i40, VW Jetta og Golf Cabriolet best på barnesikkerhet i denne testrunden, der alle tre scorer 86 prosent.
EuroNCAP har planer om skjerpe testkravene enda mer når det gjelder beskyttelse av de minste passasjerene.
Fotgjengere ille ute
Men det står altså verre til med sikkerheten for fotgjengere som blir påkjørt.
Selv om de endte opp med fem stjerner som totalresultat, er både Opel Ampera, Audi A6 og den kommende modellen Citroen DS5 helt på grensen av det akseptable for fotgjengersikkerhet. Alle scorer bare rundt 40 prosent i denne kategorien.
Neste år øker EuroNCAP kravet om fotgjengersikkerhet til minst 60 prosent. Ingen av de 10 bilene som nå er testet, oppfyller dette kravet.
Dermed ville heller ingen av dem fått fem stjerner totalt med de kommende kriteriene for fotgjengerbeskyttelse.
EuroNCAP framhever Ford Focus som et foreløpig høydepunkt når det gjelder sikkerhet for fotgjengere. Denne bilen scoret 72 prosent i forrige testrunde.
Syv europeiske regjeringer står bak testorganisasjonen Euro NCAP, der også forbruker- og bilistorganisasjoner er med. Testene gjennomføres hvert kvartal, og skal gjøre det enklere for kundene å velge de sikreste bilene.
LES OGSÅ: