Hver tredje får for lite D-vitamin

Minst hver tredje nordmann har for lavt nivå av D-vitamin i blodet. Dette gjør du for å få i deg nok.

Fet fisk

Hvis du ønsker å vedlikeholde eller øke nivået av D-vitamin gjennom mat, er fet fisk den viktigste kilden.

Foto: Erik Hannemann

Februar er den måneden vi har lavest nivå av D-vitamin i blodet. Tall fra Nordens største private laboratorium viser at omtrent hver tredje nordmann ligger for lavt.

Ernæringsrådet anbefaler at nivået bør ligge over 50 nmol/l (nanomol per liter).

– Antall prøver som ligger under dette var i perioden 2011–2013 noe over 30 prosent. Det vil si omtrent hver tredje nordmann, sier medisinsk direktør Marie Buchmann hos Fürst Medisinsk Laboratorium.

Men både nasjonalt og internasjonalt er det stor diskusjon om størrelsen på det anbefalte nivået.

– Mange heller mot en høyere grense, nemlig 75 nmol/l, sier Buchmann til NRK Puls.

Hvis man legger dette til grunn, har mer enn halvparten av Norges befolkning for lavt nivå av D-vitamin i blodet, ifølge andre tall fra Fürst.

LES OGSÅ:

Inntak hver dag

Daglig inntak dekkes gjennom en skje tran eller Sanasol, eller for eksempel med kosttilskuddstabletter.

Hvis du ønsker å vedlikeholde eller øke D-vitaminnivået ditt gjennom mat, er det hovedsakelig fet fisk som gjelder. Da bør du spise fisk som laks, ørret eller makrell til middag minst tre ganger i uken.

I tillegg må du spise fet fisk som pålegg, og gjerne drikke D-vitaminberiket melk. Egg, ost og margarin har også en del D-vitamin.

De nye ernæringsrådene har økt anbefalingene for daglig inntak fra 7,5 til 10 mikrogram for barn og voksne. Eldre bør få i seg 20 mikrogram.

– Men det er uenigheter om de daglige inntaksanbefalingene, sier Johan Moan. Han er professor i fysikk ved Oslo universitetssykehus, og en av landets fremste D-vitaminforskere.

Antagelig bør daglig inntak ligge på mellom 30 og 40 mikrogram, mener han.

Marie Buchmann

Interessen for å måle nivået av D-vitamin i blodet blir stadig større, sier medisinsk direktør Marie Buchmann hos Fürst Medisinsk Laboratorium.

Hvis du ønsker å dekke inn dette kun gjennom fet fisk, må du for eksempel spise mellom 300 og 400 gram laks hver eneste dag!

Flere blir undersøkt

Marie Buchmann hos Fürst Medisinsk Laboratorium sier at det kan se ut som om det er en endring på gang når det gjelder nivået av D-vitamin i blodet, takket være stor oppmerksomhet rundt vitaminets effekt.

Det er nemlig færre personer med lavt nivå D-vitamin fra 2012–2013 enn året før.

– At det er stor oppmerksomhet rundt dette vitaminet bekreftes også av den store økningen i antall rekvirerte prøver som sendes inn for analyse, forteller hun.

– I 2007 gjorde vi vitamin D-måling i 3,5 prosent av de prøvene vi fikk inn. Dette har økt år for år, og i 2012 ble dette rekvirert i 20 prosent av prøvene vi fikk, sier hun.

Mirakelvitamin eller ikke?

Det har lenge vært enorm oppmerksomhet rundt D-vitaminets effekt. For det er mye dette vitaminet skal beskytte mot og kurere: fedme, kreft, depresjon, hjerte- og karlidelser, diabetes og multippel sklerose. For å nevne noe.

Men lite av dette er etablerte vitenskapelige sannheter, ifølge norske helsemyndigheter.

I forbindelse med de nye nordiske næringsstoffanbefalingene som kom sist høst, gikk en gruppe forskere på oppdrag fra myndighetene systematisk gjennom den vitenskapelige litteraturen på området. Bortsett fra effektene på skjelettet fant de ikke så mye.

Johan Moan

Flere studier viser at D-vitamin har positiv effekt på helsa, sier professor Johan Moan.

Foto: Rikshospitalet

Likevel er en rekke forskere svært overbevist over årsakssammenhengen. De får forskningsresultater som viser at høyere doser og nivåer av D-vitamin har effekt på mye, forteller fysikkprofessor Johan Moan.

Han legger til at de nevnte negative resultatene ofte har kommet fra undersøkelser der det er brukt lave tilskudd av D-vitaminer.

Andre forskere er ikke like overbevist. De får forskningsresultater som viser svært lite effekt av D-vitamin på depresjon, fedme, diabetes, MS, kreft osv. Det forteller Haakon Meyer, som er en annen av Norges fremste forskere på D-vitamin.

Meyer er professor i samfunnsmedisin og overlege ved Folkehelseinstituttet og Universitetet i Oslo.

Kan påvirke livslengden

Og midt oppi dette står resten av oss, uten å vite helt hva man skal tro på. Men noen sannheter er hevet over enhver tvil:

  • D-vitaminmangel er alvorlig.
  • Mangel på D-vitamin hører til engelsk syke, eller rakitt som det også kalles.
  • Vitaminet er også viktig for å forebygge benskjørhet, fordi kroppen ikke klarer å ta opp kalsium uten D-vitamin.

Det er også gjort spennende forskning som viser at D-vitamin har betydning for hvor lenge du lever, bekrefter både Moan og Meyer.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)