Hva om legen tar feil?

Er du for ydmyk og tålmodig hos legen, får du kanskje ikke den hjelpen du har krav på, advarer pasientombud Anne Lene Arnesen.

Legekontor

- Du skal føle deg trygg når du går fra legen, mener pasientombudet.

Foto: Colourbox.com

Føler du selv at du er syk, men at legen ikke tar det alvorlig?

Tenk om det er du som har rett og legen som tar feil.

- Det aller viktigste rådet jeg kan gi, er at du ikke gir deg før du har fått legen til å forklare og begrunne de avgjørelsene som blir tatt, sier Anne Lene Arnesen til NRK Puls.

Som pasientombud i Buskerud får hun lite henvendelser fra folk som er er misfornøyd eller har problemer med fastlegen sin. Nesten alle henvendelser handler om spesialister.

- Ja, det er faktisk en bekymring for oss at folk er så tålmodige med fastlegen sin, sier hun.

LES OGSÅ:

De ressurssterke får best hjelp

Anne-Lene Arnesen

Anne Lene Arnesen.

Foto: Camilla Wernersen / NRK

Arnesen mener de fleste av oss er for ydmyke i møte med fastlegen, og at vi spør for lite.

- Du skal føle deg trygg når du går fra legen. Det betyr at du må mase og spørre til du har forstått, understreker hun.

- Det er viktig at du formidler din egen bekymring til legen. Og ber om en forklaring på hvorfor legen for eksempel ikke vil henvise deg videre, ikke tar prøver eller ikke vil behandle deg, råder hun videre.

Hun minner også om at man kan be om å få se journalen sin.

- Er det slik at de som snakker best for seg får bedre hjelp?

- Det kan nok være slik noen ganger. I hvert fall kan det være slik at de som stiller mange spørsmål, ikke gir seg og stiller krav oftere når fram enn de som ikke tør å stille spørsmål ved legens vurdering, sier Arnesen.

Skriv dagbok

Hvis du føler at legen ikke tar problemene dine alvorlig nok, kan det være en idé å skrive dagbok.

- Hvis man orker det, er det lurt å notere ned symptomer over tid. Det er også lurt å skrive ned hva man har tatt opp med legen og hvordan legen har respondert på det, råder pasientombudet.

- Det kan også være lurt å ta med seg noen til legen, for eksempel ektefelle eller en nær venn. Da kan man få støtte for det man forteller, og få hjelp til å stille de nødvendige spørsmålene, fortsetter hun.

For det er ikke alltid så lett å si til den fastlegen at «jeg tror du tar feil».

- Nei, de fleste har et langt tillitsforhold til legen sin, og noen blir kanskje engstelig for at det vil få negative konsekvenser hvis man er «vanskelig», tror Arnesen.

Kan gi tolkehjelp

Det finnes pasientombud i alle fylker, og de kan hjelpe deg hvis du ikke når fram hos legen din.

- Vi har oversikt over hva man har krav på, og vi kan hjelpe pasienter med å gå gjennom informasjon fra legen som man ikke forstår, forteller Anne Lene Arnesen.

- Vi kan også hjelpe til med å få ut journalen og eventuelt be om forklaringer fra fastlegen, dersom det er behov for det.

I enkelte saker går også pasientombudet videre til helsetilsynet.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)