Hopp til innhold

Husk alkometer på bilferie

Nå er det påbudt med alkometer i bilen for alle som kjører på franske veier.

Fransk bilvei

1. juli ble det påbudt med alkometer i bilen på franske veier. (Illustrasjonsbilde fra Rue d' Antibes, Cannes.)

Foto: Anna Andresen

Inger Elisabeth Sagedal

Dette er et grep fra myndighetenes side, for å få redusert antall trafikkulykker som skyldes kjøring i beruset tilstand, sier Inger Elisabeth Sagedal fra NAF.

Foto: Erik Norrud / NAF
Alkometer

NAFs alkometer.

Foto: NAF
Terje Assum

Da promillegrensen ble senket fra 0,5 til 0,2 ønsket man ikke å opplyse om hvor mye eller lite du kunne drikke for å nå gammel eller ny grense, fordi Norge har en nulltoleranse på alkohol og bilkjøring, sier Terje Assum fra TOI.

Foto: Svein Erik Dahl / TOI
Kari Sandberg

Norske myndigheter må arbeide aktivt for at EU krever alkolås i alle nye kjøretøy, sier Kari Sandberg fra Trygg Trafikk.

Foto: Trygg Trafikk

Alkometerpåbudet er et steg på veien mot å senke antall trafikkuhell som følge av alkoholpåvirket sjåfør, skriver Danmarks Radio.

– Frankrike har et stort problem med berusede sjåfører, og de har mange dødsfall på veiene hvert år, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF til NRK.no.

Du skal blåse selv

Det er ikke snakk om en alkolås på bilen, slik at bilen ikke starter dersom du blåser med promille.

– Påbudet sier at det skal finnes et alkometer i bilen, slik at du selv kan blåse dersom du lurer på om du kan kjøre bil, forklarer hun.

I Norge kan du kjøre dersom du har under 0,2 i promille, men i Frankrike er grensen 0,5.

Selv om det er vanligere å kjøre bil etter noen glass vin i Frankrike og andre steder i Europa, understreker NAF at alkohol og bilkjøring ikke hører sammen.

– Kjøreferdighetene blir mye dårligere når du har drukket. Selv om franskmennene kjører etter at de har drukket fraråder vi på det sterkeste at nordmenn på ferie gjør det samme, understreker hun.

Opptatt av sikkerhet

Bilferie i Europa, enten med leiebil eller egen bil, er veldig populært.

NAF har assistanse også i utlandet, medlemmene deres får hjelp av en søsterorganisasjon.

– I fjor hadde vi 184 assistanser i Frankrike og 549 i Tyskland som de fleste må kjøre gjennom. Disse tallene indikerer at det er mange som drar på bilferie, opplyser hun.

NAF er opptatt av at nordmenn på bilferie skal kjøre trygt, med riktig forsikring, bilen pakket korrekt og gyldig førerkort.

– Nå som Frankrike har begynt med dette påbudet er det en del av den trygge kjøringen som norske sjåfører bare må følge. Det er en god regel med tanke på hvor mange sjåfører som kjører beruset i Frankrike, legger hun til.

Frykter grensedrikking

Terje Assum, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TOI), forteller at det er to forskjellige syn på slikt utstyr.

– Det ene er at det er bra at bilistene vet hvor mye alkohol de har i blodet, så de kan handle deretter, sier han til NRK.no.

Samtidig er ikke kunnskap alltid så bra, for da kan bilistene drikke seg opp til den tillatte grensen for å kjøre, for så å miste hemningene, drikke mer og tar sjansen likevel.

– Det er det siste som har vært rådende i Norge, legger han til.

Assum kjenner ikke til om det er gjennomført undersøkelser av virkningen av dette tiltaket i Frankrike.

– Det kan hende det har noe for seg, men det burde kanskje heller deles ut gratis til bilister i enkelte områder som et forsøk først. Da ville myndighetene visst noe om virkningen av dette, og i hvilken grad det bidrar til færre ulykker, før det ble pålagt nasjonalt, mener forskeren.

De har økt kontroll med fart og promillekjøring i Frankrike, hvilket ga gode resultater.

– De halverte drepte i trafikken med 50 prosent på noen få år. Men at dette skulle gjøre noen stor forskjell tror jeg ikke så veldig mye på, presiserer han.

Ønsker alkolås

Kjøring i ruspåvirket tilstand øker risikoen for ulykker dramatisk. Rus er en medvirkende årsak til om lag en av fire dødsulykker i trafikken i Norge, sier Kari Sandberg, direktør i Trygg Trafikk til NRK.no.

Hun synes det er bra at Frankrike har innført denne type tiltak, og også på andre områder har satt fokus på trafikksikkerhet.

Trygg Trafikk mener at norske myndigheter må arbeide aktivt for at EU krever alkolås i alle nye kjøretøy.

– Markedet etterspør ny teknologi i bil, men fremdeles er dette sikkerhetsutstyr som er for kostbart og som derfor mange velger bort ved kjøp av ny bil. Her kan myndighetene i Norge og i andre europeiske land bruke avgiftssystemet for å fremme trafikksikre biler, legger hun til.

Må være sertifisert

Det finnes mange forskjellige alkometer på markedet, fra forskjellige produsenter og i flere prisklasser.

Franske myndigheter holder nå på med en sertifiseringsordning for godkjente alkoholmålere.

– Den vi selger på NAF er godkjent, og vi venter nå på å få sertifiseringspapirene, opplyser Sagedal.

Alkometer selges også på butikker som «Expert» og «Et Enklere Liv».

Fra tid til annen har det blitt markedsført billige alkometer i Norge, så bilistene selv kan sjekke om de er kjørbare.

– Da har det alltid fra offisielt hold blitt sagt at dette fører til grensedrikking, at bilistene drikker opp til grensen. Da promillegrensen ble senket fra 0,5 til 0,2 ønsket man ikke å opplyse om hvor mye eller lite du kunne drikke for å nå gammel eller ny grense, fordi Norge har en nulltoleranse. Alkohol og bilkjøring hører ikke sammen, derfor skal vi ikke opplyse folk om hvor mye de faktisk kan drikke for å holde seg under grensen, understreker Assum.

Regelen trådte i kraft søndag 1. juli, men franske myndigheter vil ikke skrive ut bøter til førere uten alkometer før 1. november.

– Det vil si at det er påbudt med alkometer allerede nå, men du vil ikke få bot om du blir stoppet i kontroll. Men dersom det skulle skje en ulykke og sjåfører ikke har en måler i bilen, vil det bli sett på som svært uheldig, avslutter hun.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)