Studierådgiver Kaare Olsen er leder for studentenes sosialtjeneste i Tromsø. Han har jobbet med studenter med eksamensangst i flere år. Han har sett at flinke studenter kan bli helt paralysert før en eksamen, og at de ikke klarer eksamen på grunn av angsten.
Kaare Olsen mener det er mye vi kan gjøre selv, for å huske bedre.
På et av studiene i Tromsø var strykprosenten 80. Etter å ha jobbet med studenene kom den ned i 16 prosent.
Men hva er det han gjør som får studentene til å yte bedre?
Riktig lagring
- Først og fremst er det viktig å lagre det du skal huske på en riktig måte, sier Kaare Olsen. Når man har lest stoffet, må man sortere og arkivere det. Og kunnskapen er lettere å hente fram igjen hvis man knytter den til assosiasjoner og bilder, og gjerne musikk og rytme.
- Et annet godt råd er å lage seg knagger eller stikkord for det man leser, da får man bedre oversikt over kunnskapen.
Ha kontakt med arkivaren
Hold kontakten med den indre arkivar.
Kaare Olsen ser for seg at vi alle har en liten arkivar inne i hodet. Arkivaren sorterer kunnskapen der vi vil ha den, i forskjellige lagerhyller. Så er det viktig å ha god kontakt med arkivaren, ved å repetere og sjekke at alt er på lager. Dette må man gjøre flere ganger før eksamensdagen.
Det er også bra å ta frem kunnskapen i andre sammenhenger, da har man flere muligheter til å hente den fram via andre assosiasjoner. Stikkordet er: Øvelse gjør mester.
Vær sosial
I tillegg til forelesningene og studiene er det er viktig å gjøre hyggelige ting sammen med venner og familie og medstudenter. Man trenger påfyll av annet enn faglige ting. Det er avgjørende å ikke isolere seg.
Til eksamen er det også viktig å huske å ha med god mat og drikke og ta pauser.
Hold den den indre kritikeren på avstand!
Hold kritikeren unna
Den største trusselen man har under en eksamen eller en prestasjon – og det kan gjerne være en viktig tale, eller et foredrag eller et innlegg, er å holde den indre kritikeren på avstand. Han vil hele tiden ligge på lur i bakkant og fortelle deg at dette klarer du ikke, og minne om de dårlige erfaringene du har hatt tidligere. Stikkordet er: Jeg gjør så godt jeg kan.
Fem gode regler til eksamen
1)
Tenk positivt. Si til deg selv: Jeg skal gjøre så godt jeg kan
2)
Legg en plan for eksamensdagen. Hva skal du spise og drikke.
Når skal du ta pauser.
3)
Start med den oppgaven du får lettest assosiasjoner på. Det er viktig å komme i gang. Ikke kladd, det tar for lang tid, og tiden er en viktig fiende på en eksamen. Begynn å skriv ned det du er god på, og gå deretter løs på neste oppgave.
4)
Bruk assosiasjoner – hent kunnskapen ut av arkivskuffene. Det er nå du skal dra nytte av de repetisjonenen du har hatt med arkivaren din.
5)
Hvis alt stopper opp, gjør som i Monopol – gå tilbake til start:
Punkt 1) Tenk positivt – jeg skal gjøre så godt jeg kan.
Du kan også ta en liten pause, tenk deg til et hyggelig sted hvor du vet du kan slappe av. Ta noen minutter der før du går tilbake til ekamensoppgavene.