NRK Meny
Normal

Har du sjekket hvilepulsen? Det kan gi deg lengre liv!

Høy hvilepuls kan forkorte levetiden din. Men det er mulig å endre pulsen. Sjekk din egen hvilepuls på 30 sekunder!

Hvilepuls

Selv sunne personer med en hvilepuls over 80, lever fem år kortere enn andre, ifølge ny studie. Hvilepulsen sjekker du enkelt selv ved å måle pulsslag på håndleddet eller halsen.

Foto: Maria Elsness / NRK

Javaid Nauman

- For å redusere hvilepulsen, bør du se på livsstilen din. For narkotika, kosthold, fysisk aktivitet og psykisk status spiller inn, sier forsker Javaid Nauman.

Foto: Privat
Pulsklokke

Hvilepulsen kan selvfølgelig også måles med en pulsklokke.

Foto: Karine Næss Frafjord / NRK

– Hvilepuls på mer enn 80 slag i minuttet øker helt klart risikoen for tidligere død, sier Javaid Nauman, forsker ved NTNU, til NRK.no. Sjekk faktarammen for å finne din egen hvilepuls.

Nauman har skrevet doktorgrad om sammenhengen mellom hvilepuls, fysisk aktivitet og levealder. Den norske studien fra Trøndelag viste at høy hvilepuls øker risikoen for å dø av hjerteinfarkt.

Og nå viser en ny, dansk studie mye av det samme: Selv sunne personer med en hvilepuls over 80, lever fem år kortere enn andre, skriver danske Politiken.

Dør fire-fem år tidligere

I den danske studien har 3.000 danske menn blitt fulgt gjennom 16 år. Studien er nylig publisert i det anerkjente britiske tidsskriftet Heart.

– Hos friske mennesker kan vi se at jo høyere hvilepuls, desto kortere lever man. Levetid kan dermed i et visst omfang sees på hvilepulsen, sier Magnus Thorsten Jensen, en av de danske legene bak forskningen, ifølge Politiken.

Jensen har tidligere påvist at den fjerdedel av befolkningen som har høyest hvilepuls, dør fire-fem år tidligere enn den fjerdedelen som har lavest hvilepuls. De med høyest hvilepuls hadde over 80 pulsslag i minuttet, og lav hvilepuls var her under 65 slag.

– Vår nye undersøkelse viser at høyere puls er en risikofaktor i seg selv, sier Magnus Thorsten Jensen videre.

– Hvilepulsen kan forutse dødelighet

Javaid Nauman ved NTNU mener at den danske forskningen viser at rask hjertefrekvens ved hvile er en kraftig risikofaktor for totaldødelighet.

Han mener at den nye studien langt på vei bekrefter at det ikke bare er fysisk form og andre konvensjonelle risikofaktorer som kan føre til hjerte- og karsykdommer.

– Studien gir ytterligere støtte til bevis for at hvilepulsen kan forutsi dødelighet, sier Nauman.

Kvinner oppnår mest ved å trene

I den norske studien deltok over 50.000 trøndere, og der var også kvinner med. Og resultatene for damene var ekstra oppsiktsvekkende.

– For hvert tiende ekstra slag i minuttet, øker risikoen for at kvinner under 70 år skal dø av hjerteinfarkt med 18 prosent, sier hjerteeksperten.

– Våre funn viste at risikoen forbundet med høy hvilepuls ble betydelig redusert for kvinner som rapporterte høy fysisk aktivitet, fortsetter han.

Enkelt å endre

For det er den veldig gode nyheten – friske personer kan enkelt gjøre noe med hvilepulsen: Trening er medisin!

– Våre resultater viser at regelmessig fysisk aktivitet bør anbefales som forebyggende tiltak hos høyrisiko personer med rask hvilepuls, sier Nauman.

Jo nærmere 80 slag i minuttet hvilepulsen din er, jo større grunn er det til å trene og få hvilepulsen ned. I alle fall så lenge du ikke er genetisk disponert for høy hvilepuls.

– For å redusere hvilepulsen, bør du også se på livsstilen din. For narkotika, kosthold, fysisk aktivitet og psykisk status spiller også inn. Å endre kosthold, eller gå i terapi for å unngå kronisk stress eller depresjon, kan for eksempel også hjelpe, forteller den norske hjerteforskeren.

Sjekk faktarammen for hvordan du enkelt sjekker din egen hvilepuls!


TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.