Hjelp mot urinlekkasje

Mange kan bli helt kvitt problemene. Her får du hjelp til å finne veien i din situasjon.

Underliv
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Det finnes to vanlige typer inkontinens, anstrengelseslekkasje og hastelekkasje. Anstrengelseslekkasjer dominerer i yngre aldersgrupper, mens eldre i hovedsak er rammet av hastelekkasjer.

En god indikasjon på hvilken type du er rammet av, er hvorvidt du lekker når du hoster. Gjør du det, er det anstrengelseslekkasje du har. Hvis lekkasjene kommer mer plutselig og uten forvarsel, at du plutselig får trang til å tisse og ikke klarer å holde deg, er det hastelekkasje du har.

Noen har litt av begge deler.

Hjelp mot anstrengelseslekkasje

Denne typen inkontinens oppstår gjerne etter fødsler, og skyldes at båndene som holder urinrøret på plass ikke lenger fungerer som de skal.

Hovedbehandlingen for dette er trening av bekkenbunnsmuskulaturen. Sterke muskler i underlivet blir en reservestøtte for urinrøret, og så mye som 60 prosent blir kvitt plagene ved hjelp av trening.

Fysioterapeut Hanne Borg Finckenhagen har jobbet med bekkenbunnstrening i mange år, og mener det er mye enklere å gjennomføre enn folk flest tror.

- Det er ikke sånn at man må gjøre dette hundre ganger om dagen resten av livet. I en opptreningsfase holder det med 10 repetisjoner 3 ganger daglig. Etter tre måneder holder det med vedlikehold, og da skal det lite til.

Hvis man har vesentlige problemer med urinlekkasje, kan det være lurt å få hjelp av en fysioterapeut i starten. Det er viktig at man klarer å gjøre øvelsene riktig og at man tar i hardt nok. Liste over fysioterapeuter som behandler inkontinens

Riktig bekkenbunnstrening:

  • Musklene du skal bruke er de samme som du bruker hvis du stopper urinstrålen mens du tisser. Prøv dette et par ganger for å få kontakt med de riktige musklene.
  • Når du gjør øvelsene, skal du stramme disse musklene og holde i 6-8 sekunder. Når du begynner å få taket på det, kan du ta i litt ekstra helt på slutten.
  • Hvis du ikke har trent bekkenbunnen før, kan du begynne med å ligge på magen med det ene beinet bøyd litt ut til siden. Etter hvert kan du stå oppreist med beina litt fra hverandre.

Dersom man ikke blir bra etter ordentlig opptrening av bekkenbunnsmuskulaturen, kan operasjon være et alternativ. Det finnes også en kontinensbue som man setter inn nærmest som en tampong. Dette kan være verdt å prøve hvis man har lite plager, men for eksempel trenger ekstra støtte akkurat når man trener.

Urinlekkasje kan opereres

Hjelp mot hastelekkasjer (urge-inkontinens)

Hastelekkasjer kan være svært plagsomt, fordi de kan oppstå når som helst. Fra trangen til å tisse kommer, har man liten tid til å finne et toalett.

Årsaken til slike lekkasjer er overaktiv blære. I stedet for at blæren er avslappet mens den fylles med urin, trekker den seg ukontrollert sammen, selv om den ikke er full. Flest kvinner, men også menn har hastelekkasjer. En del menn kan ha lignende symptomer ved forstørret prostata, men dette må behandles annerledes.

Denne gruppen har liten nytte av bekkenbunnstrening. Ta kontakt med fastlegen, så får du satt opp et program for blæretrening. Hensikten med blæretrening er å bedre kontrollen og øke avstanden mellom hvert toalettbesøk. Man fører nøyaktig liste over vannlatingen, både klokkeslett og mengde. I tillegg øver man på å holde igjen når trangen melder seg.

Det finnes også medikamenter som kan hjelpe på plagene.

Nofus er en interesseorganisasjonen for personer med inkontinens-problemer. De har åpen telefonlinje mandag til fredag kl. 09-15: 55 24 00 25.

TV og radio

Tonnevis av søtsaker går rett i søpla fordi det er billigere å kaste enn å gi bort. Knut Arild Hareide og kona Lisa Maria bestemmer seg for å gjøre noe med dette.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)