Prøv FBIs quiz - passer for alle!
TV-spill står øverst på ønskelista til mange barn denne julen. Det forventede spillsalget før jul ligger på 500 000. Men ikke alle spill er ment for barn, derfor har bransjen laget en alders- og innholdsmerking som skal være felles for hele Europa.
– Vi ville gjøre det enklere for forbrukerne, sier Espen Tollefsen, leder for Norsk Spill- og Multimediaforhandleres Forening.
Spillerne blir stadig yngre, men rundt juletider er de voksne som kjøper spill – ofte til barna. Den nye merkingen kan være til stor hjelp for foreldre som ikke har peiling på TV-spill.
Ser man for eksempel at ”lille Ole” på 12 år ønsker seg et TV-spill med aldersmerking 18 år, bør man spørre betjeningen om de kan hjelpe med å finne et mer passende spill.
– Hjernedøde foreldre
– Foreldrene har til nå vært hjernedøde, for å si det stygt, i forhold til hva ungene har holdt på med, sier Tollefsen.
Bransjen har dermed gjort sitt, så nå er det opp til foreldrene å følge opp. Nedenfor finner du en oversikt over den nye alders – og innholdsmerkingen.


Innholdsmerking av TV-spill brukes for å gjøre aldersgrensene mer forståelige.