1.
Før du henvender deg til Forbrukerrådet (FR), bør du selv ha prøvd å ta opp saken med Multimedia Import, helst skriftlig. Hvis ikke det fører fram, kan du kontakte FR i ditt fylke. Ta med deg alt du har av papirer på saken og opplysninger om når du for eksempel er blitt lovet å få varene, eller pengene tilbake.
2.
Forbrukerrådet er i utgangspunktet i en nøytral stilling, og det er pålagt å mekle i slike saker. FR vil kontakte Multimedia Import for å høre deres versjon og prøve å komme fram til en minnelig løsning partene imellom.
3.
Hvis FR ikke får svar fra Multimedia Import, eller partene ikke kommer til enighet, vil FR hjelpe deg å bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget (FTU), en slags minidomstol i kjøp- og håndverkerforhold.
4.
FTU kan kun behandle saker som først har vært innom FR. Gjennomsnittlig behandlingstid i FTU er for tiden seks måneder.
5.
Et vedtak i FTU er rettslig bindende og hvis firmaet ikke bringer vedtaket inn for Tingretten, er vedtaket endelig og pengene kan inndrives gjennom Namsmannen.
I de sakene som FTU hittil har behandlet med Multimedia Import har klageren fått medhold. Multimedia Import har ikke avgitt forklaring og klagerens versjon er dermed lagt til grunn.