Hopp til innhold

Her lærer NRK-programlederen å stjele bil uten nøkkel

NRK brukte 30 sekunder på å teste tyvenes nye, frekke måte å stjele bilen din på. – Vi er sjokkerte, sier NAF.

SE VIDEO: I løpet av 30 sekunder klarer programleder for NRK Forbrukerinspektørene og sikkerhetsekspert Udo Hagemann å bryte seg inn i en millionbil ved hjelp av ny teknologi. Foto og redigering: Øyvind Øvergård

Trodde du at den nye bilen din var tyverisikker fordi du har et nøkkelløst system?

NRK Forbrukerinspektørene ville sjekke hvor enkelt det faktisk er å stjele en nøkkelløs bil, og har fått hjelp av sikkerhetsekspert Udo Hagemann.

En NAF-test viser nemlig at hele 24 av 25 biler med nøkkelsystemet Keyless Go får stryk.

NRK prøvde seg på en Mercedes til 1,2 millioner kroner, som ikke er med i NAFs test.

– Det tok meg to dager å lage systemet som fungerer på alle biler med Keyless Go. Nå er teknologien kommet så langt at jeg frykter det er enklere for uærlige personer å skaffe seg dette på Internett, forteller sikkerhetsekspert Hagemann, som til daglig bistår bedrifter i sikkerhetsspørsmål.

Slik gjorde vi det

Forbrukerinspektørenes team og Udo Hagemann er tyv 1 og tyv 2 når NRK skal gjøre et eksperiment for å se hvor fort det kan gå å stjele en bil. Alt utstyret som brukes er gjemt i to kofferter. (Se video i toppen av saken).

Ved å forlenge signalet til nøkkelen «tror» bilen at det er eieren som åpner og starter bilen. Dermed er det fritt frem for tyvene å kjøre av gårde. Det hele tar kun 30 sekunder.

Tyveri av bil med keyless-nøkkelsystem

SIGNALER: Ved å lure bilen til å tro at det er eieren starter den, kan programlederen og sikkerhetseksperten stikke av med bilen. Uten et eneste spor etter innbrudd.

Foto: NRK

Dersom man ikke stopper bilen og lar motoren gå under tanking, kan man kjøre så langt man bare vil.

– Vi er sjokkerte over resultatet. Man er plutselig forsvarsløs hvis man har en bil med dette låssystemet, sier Andreas Handeland, rådgiver i NAF.

Andreas Handeland

SJOKKERT: Andreas Handeland, rådgiver i NAF er sjokkert over hvor enkelt det er å bryte seg inn i nye høyteknologiske biler.

Foto: Benjamin A. Ward

Politiet bekymret

Politiet bekrefter at tyver har brukt denne metoden i Norge i år, og at de er bekymret for utviklingen. Politiet har også selv flere biler med samme nøkkelløse system.

– Dette er noe nytt, som jeg ser for meg at blir et større problem. Teknologien ligger der, og det ser ut til at det er veldig enkelt, sier Morten Skjøld Granerud, politioverbetjent i Øst politidistrikt.

– Dette er organisert kriminalitet som vi kjemper mot hver dag, forsvarer Tore Lillemork,

Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening

SKAL TETTE HULLENE: Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening, sier at bilprodusentene jobber for å tette sikkerhetshullene.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Han sier at bilprodusentene på NAFs liste arbeider med tiltak mot hacking av nøkler.

– Vil gå vekk fra systemet i fremtidige modeller

Det var en Mercedes NRK klarte å bryte seg inn i. Og Mercedes-Benz innrømmer at de er forsvarsløse mot metoden.

– Problemet er at disse nøklene sender fra seg et radiosignal som det for oss er fysisk umulig å unngå at kan bli forsterket. Vi går derfor vekk fra dette systemet i våre fremtidige modeller, sier pressetalsmann hos Mercedes-Benz, Benjamin Oberkersch.

  • Se hele eksperimentet med å kjøre av gårde med den nøkkelløse bilen på NRK Forbrukerinspektørene onsdag kl. 20.15.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)