For første gang har bysykler i 40 europeiske byer blitt sammenlignet og vurdert opp mot hverandre.
Det er de europeiske bilistforeningenes samarbeidsorganisasjon EuroTest som står bak undersøkelsen.
Målet var å avdekke hvor godt bysykkelsystemene fungerte i forhold til spontan bruk, tilgjengelighet, brukervennlighet, informasjonsopplysning og hvordan bysyklene er utstyrt.
Best ut kom bysykkelsystemet i Lyon, etterfulgt av Paris og Brussel. På jumboplass havnet de nederlandske byene Utrecht, Haag og Amsterdam.
Sistnevnte har ironisk nok blitt kåret til en av verdens beste sykkelbyer.
EuroTest begrunner vinnerresultatet med at systemet i Lyon har 4000 helårstilgjengelige sykler fordelt på 343 stativer som er knyttet opp mot den offentlige kollektivtrafikken.
Dessuten har systemet en gratis og enkel registrering, helautomatisert henting og retur av syklene, informasjon på flere språk og syklene var også tilgjengelige på flere måter.
– Lyon hadde det beste koblede, mest tilgjengelige og mest brukervennlige tilbudet, sier Jacob Bangsgaard, administrerende direktør i FIA Region 1 i en pressemelding.
– Andre byer kan lære av dette eksemplet ved å gjøre flere sykler tilgjengelig, oppgi mer informasjon, og knytte tilbudet bedre til offentlig transport, sier Bangsgaard videre i pressemeldingen.
Ifølge undersøkelsen var det flere svakheter ved flere av systemene som gjorde at de ikke nådde helt opp.
- LES OGSÅ: Grønn revolusjon i Paris-trafikken
(Saken fortsetter under bildet)
Blant annet hadde 26 utleiesystemer for få holdeplasser og stativer, noe som gjorde at det tok lenger tid å finne dem.
Bysyklene i 35 av de 40 byene hadde heller ikke fjæring, og det å betale tellerskritt ved brukerstøtte var også ansett som en ulempe.
Dessuten var nettsidene til 18 av bysykkelsystemene kun på det nasjonale språket, og layouten til flere av nettsidene trengte også en forbedring.
- LES OGSÅ: Reklamen på plass - ikke bysyklene
Oslo på en 31. plass
I Norge finnes det bysykkelsystemer i Drammen, Trondheim og Oslo, og det er reklameaktøren Clear Channel, sammen med de respektive kommunene, som drifter disse bysykkelsystemene.
Bysykkelsystemet i Oslo havnet dog nede på 31. plass, rett bak København og tre plasser foran Stockholm, og disse tre rangeringene er ifølge undersøkelsen vurdert til midt på treet (acceptable).
Få stativer, en aldersgrense på 18 år og en begrenset bruk fra 1. april til 30. november var blant noen av svakhetene EuroTest mente bysykkelsystemet i Oslo hadde.
I en e-post til NRK forteller Pål Wølner, markedsanalytiker i Clear Channel, at det er vinteren i Norge som legger begrensninger på når bysyklene kan være tilgjengelig for publikum.
– I undersøkelsen blir vi sammenliknet med andre byer som ikke har det samme klimaet som i Norge. Syklene der kan derfor benyttes hele året, sier Wølner.
Han påpeker videre at Clear Channel tilstreber hver vår å få satt ut syklene så snart snøen har gått og det er trygt for brukerne å benytte dem.
Markedsanalytikeren viser også til at myndighetsalderen i Norge er på 18 år, og siden brukeren er ansvarlig for sykkelen, må brukeren være myndig.
– Syklene skal ikke brukes i terrenget
Men han tilbakeviser at det er få stativer i Oslo, og viser til at man innenfor Ring 2 kan finne hele 110 stativer. Plasseringer og størrelsen på stativer er det imidlertid Oslo kommune som skal godkjenne.
– Innenfor Ring 2 er det aldri langt til nærmeste bysykkelstativ! Til sammenligning har København kun 101 stativer, sier Wølner.
Videre ble det av EuroTest vurdert som svakheter at bysyklene i Oslo ikke hadde støtdempere, ekstra lås eller var forbundet med kollektivtrafikken.
– Bysyklene er til bruk i byen og ikke i terrenget, det er derfor heller ikke et utstrakt behov for støtdemping i disse, sier Wølner.
Han sier det også er såpass mange stativer i Oslo at det ikke skal være behov for en ekstra lås.
– Avtalen med Oslo kommune sier dessuten at syklene kun skal benyttes fra stativ til stativ. Det ligger for øvrig ingen begrensninger i antall utlån per dag. Brukeren kan derfor fritt låne sykkel så mange ganger han/hun måtte ønske, sier han.
Bysykkelavtalen er også uavhengig av det øvrige kollektivtilbudet i Oslo, opplyser Wølner. Likevel plasseres flere stativer i nærheten av der folk tar kollektiv.
– Stativene er mange steder strategisk plassert i tilknytning til buss/tog og trikkeholdeplasser, sier han.
- LES OGSÅ: Vanskeligere å stjele bysykler
Turister kan også leie bysykkel i Oslo
En annen svakhet som testen påpeker, men som er feil, er at bysykkelsystemet i Oslo ikke har en app for mobiltelefonen.
– En app som viser sanntidsinformasjon som viser hvor mange sykler og låser som er tilgjengelige på hvert enkelt stativ, ligger tilgjengelig for nedlastning for brukere av Smarttelefoner, sier markedsanalytikeren.
Wølner sier også at det er fullt mulig for folk som ikke er fastboende i Oslo, og som bare er på besøk, å leie bysykler.
– Turister som ønsker å benytte bysykler under sitt opphold i Oslo kan ta kontakt med Turistinformasjonen på Trafikanten som vil bistå med utleie av turistkort, sier han.
- EuroTest om taxi i utlandet: Stor mulighet for å bli lurt
Slik vurderte EuroTest bysyklene i Oslo:
NRK.no har valgt å ikke linke til EuroTest sin undersøkelse på grunn av tekniske problemer inne på nettsidene til EuroTest.