Har du nettbrettnakke?

Krumbøyd tasting kan gi ny folkeplage, frykter fysioterapeuter.

nettbrett 1

Hjemmejobbing via nettbrett og smarttelefoner på kveldstid kan gi rygg- og nakkevondt.

Foto: Linda Stølen / NRK

Folk risikerer helsen sin ved å ta med jobben hjem, melder fysioterapeutorganisasjonen Chartered Society of Physiotherapy i Storbritannia.

Da sikter de ikke bare til stress og overarbeiding. Alle nye dippedutter som smarttelefoner og nettbrett gjør at det er langt enklere å bare «få unna» litt jobb på kvelden – med det resultat at vi sitter bøyd over de små skjermene i lange stunder av gangen.

LES OGSÅ: Nettbrett forlenger hjemmelivet

To krokbøyde timer hver kveld

Vi inntar stillinger som er uheldige for kroppen, og som kan gi oss plager i rygg og nakke. Den britiske fysioterapeutorganisasjonen har gjennomført en undersøkelse blant 2010 kontorarbeidere.

Her kommer det frem at to tredjedeler av disse fortsatte å jobbe også etter at de hadde gått hjem for dagen. I gjennomsnitt tilbrakte de mer enn to timer foran skjermen etter arbeidstid hver dag.

Helena Johnson, styreleder i Chartered Society of Physiotherapy, gir uttrykk for at resultatene av undersøkelsen er svært bekymringsverdige.

– Selv om det på kort sikt kan virke som en god løsning å gjøre unna arbeid hjemme kan det fort føre til problemer dersom det blir en vanesak. Blir skjermbruk en del av kveldsrutinen din kan du få smerter i rygg og nakke, i tillegg til stressrelaterte plager, sier Johnson ifølge BBC News.

– Dette gjelder spesielt om du bruker håndholdt utstyr og ikke tenker på hvordan du sitter. Snakk med arbeidsgiveren din om du føler deg presset, understreker Johnson.

LES OGSÅ: Advarer politikere mot nettbrett

– Bryt gamle mønstre

Ola Eriksrud

Ola Eriksrud.

Foto: Tuva Jorfald / NRK

Ola Eriksrud, universitetslektor og fysioterapeut ved Norges idrettshøgskole, sier det ikke vil overraske ham om den økte bruken av nettbrett og smarttelefoner resulterer i andre typer rygg- og nakkeplager enn vi har sett før.

– Det er ikke heldig at vi er såpass sedate. Vi sitter på jobb, vi sitter på vei hjem fra jobb, og når vi kommer hjem må vi jammen sette oss ned igjen for å hvile oss.

– Så hva gjør vi med dette?

– Det er to ting jeg pleier å si til folk som har fysiske plager på grunn av stillesittende jobb:

1. Bruk arbeidsarealet ditt. Selv om det bare er en pult og litt hylleplass kan du legge ting du bruker på ulike steder, slik at du blir nødt til å strekke deg og bevege på deg for å få tak i dem.

2. Skru på alarmen i Outlook. Da får du med jevne mellomrom får beskjed om å gå og ta deg et glass vann, strekke litt på beina og røre litt på deg. Uten alarm er det lett å glemme seg bort.

LES OGSÅ: Vond nakke? Dette kan hjelpe

– Men hva når vi kommer hjem da, og sitter krokbøyd over iPaden i sofaen?

– Må du sitte i sofaen da? Er du nødt til å bruke det lave, lille stuebordet? Hva med å legge deg på magen på gulvet mens du jobber på nettbrettet? Poenget er variasjon. Du bør endre stilling og heller tilpasse verktøyet du bruker til deg, og ikke omvendt. Bryt mønstrene du har skapt. Det trenger ikke være drastiske tiltak – små endringer kan være nok, sier Eriksrud.

Han viser for øvrig til en ny trend i europeisk næringsliv, der arbeidsgiver stenger ansattes tilgang til e-post etter arbeidstid.

– Den er interessant. Dersom dette blir vanlig vil vi i stor grad unngå at folk på eget initiativ gjør unna arbeidsoppgaver på fritiden.

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)