Hopp til innhold

Guccibabyer

De store motehusene har fått øynene opp for baby- og småbarnsmarkedet. Stadig flere eksklusive designere produserer tøy helt ned til størrelse 50 cm, og foreldrene handler som aldri før.

Baby på catwalk

Luis Wiig Solbjørg koser seg på catwalken.

Foto: Eirik Kleiven

Test deg selv her:

Klarer du se hvilket antrekk som er dyrt og hvilket som er billig?

– Babyene våre er i ferd med å bli den viktigste representanten for familiens status. Foreldrene realiserer seg selv i større grad gjennom babyen og flagger sosial status via poden, sier kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann i reklamebyrået Siste Skrik.

Barnetøyutvalget vokser

Skal du shoppe babytøy i 2010 er utvalget noe helt annet enn i starten av årtusenskiftet.

Norske designere har spesialisert seg på småbarnsdesign. Motehus som Armani og Ralph Lauren lager eksklusivt tøy ned til størrelse 50 cm. Bomull er byttet ut med bambus og soya, og utvalget av barnetøysbutikker har blitt betraktelig større i Norge.

Det finnes ikke gode tall på hvor mye forbruket har økt her til lands, men i Danmark har salg av baby- og småbarnstøy doblet seg siden 2001.

I den danske boka «Fra barnevogn til kørestol» går det frem at mens omsetningen av herre- og dametøy har steget med litt over 50 prosent, har altså omsetningen av småbarnstøy og babytøy steget med 100 prosent i perioden 2001 til 2006.

Barnesko

Små Armanisko fra Tante Pose på Eger i Oslo.

Foto: Niklas Lello

Motehusene gasser seg

Klaus Boye Ørnlund, innehaver av barnetøysbutikken Tante Pose i Oslo, bekrefter at det har vært gode tider i denne butikknæringen.

– Motehusene gasser seg på at de ser at det er et marked for småbarn, sier Boye.

Han får stadig henvendelser fra store, veletablerte motehus som ønsker å selge sine merkeklær til småbarn hos ham.

I følge Boye selger kjente merker godt, og han ser at en del foreldre ønsker å vise frem egen status ved hjelp av påkledningen til minstemann.

Samtidig understreker Boye at deres kunder primært er ute etter god kvalitet.

Eldre mødre

– Barn og mote er big business og betalingsvilligheten er stor, sier kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann.

Elizabeth Hartmann

Kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann.

Foto: Siste Skrik

Reklamebransjen så før at motepresset kom når poden kom i tenåra, nå starter det mye tidligere, helt ned i småbarnsalderen.

En viktig faktor i denne endringen er eldre foreldre.

– De har god råd og skal gi det nye nurket de har ventet på, det beste av det beste. I tillegg signaliserer babyen i større grad hvem mødrene er, fortsetter Hartmann.

Foreldre realiserer seg selv i større grad gjennom barna og flagger sosial status via poden.

Men det er ikke bare innen forbruk av barnetøy det har skjedd endringer de siste åra.

Valg av barnehage, fritidsaktiviteter og oppdragelsesmetode har også blitt et kommersialisert marked i følge Hartmann.

Små bikinier

Små bikinier fra Mark Jacobs selges hos Tante Pose på Eger i Oslo.

Foto: Niklas Lello

"Bestemorsåte"

– Dette er et marked man kan tyne fordi det er så fullt av følelser, sier forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Ragnhild Brusdal.

Hun ser at babyen ofte blir familiens utstillingsvindu og at den nyfødte ofte er omgitt av flere sett kjøpesterke besteforeldre og en mamma og en pappa med veletablert økonomi.

Besteforeldrene har gjerne ventet lenge på å bli besteforeldre, siden stadig flere er godt voksne før de velger å sette barn til verden.

Brusdal hevder at produsenter har oppdaget disse kjøpelystne bestemødrene og har laget tøy hun karkateriserer som ”bestemorsåte”.

Dette er søte barnekjoler og lignende som appellerer til bestemødres smak. I tillegg ser hun at babyene har blitt mer og mer individualisert. Folk har penger og kan leke seg med å pynte på disse små.

– Men noe av småbarnsmoten har et litt vel voksent preg. De blir så rare i voksenklær og det blir bissart å se en baby med dødningehode på bodyen, sier Brusdal.

I tillegg ser hun at foreldre har blitt mer kresne i valg av utstyr til minstemann.

– Før var det strålende med et saueskinn til poden, men nå er det ikke nok å vite at det er saueull. Nå skal det gjerne være eksklusive materialer som merinoull eller kashmir”, avslutter Brusdal.

Hva kler du på dine barn? Del dine meninger og erfaringer med andre lesere i kommentarfeltet.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)