Test deg selv her:
– Babyene våre er i ferd med å bli den viktigste representanten for familiens status. Foreldrene realiserer seg selv i større grad gjennom babyen og flagger sosial status via poden, sier kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann i reklamebyrået Siste Skrik.
- Les også:
Barnetøyutvalget vokser
Skal du shoppe babytøy i 2010 er utvalget noe helt annet enn i starten av årtusenskiftet.
Norske designere har spesialisert seg på småbarnsdesign. Motehus som
og lager eksklusivt tøy ned til størrelse 50 cm. Bomull er byttet ut med bambus og soya, og utvalget av barnetøysbutikker har blitt betraktelig større i Norge.Det finnes ikke gode tall på hvor mye forbruket har økt her til lands, men i Danmark har salg av baby- og småbarnstøy doblet seg siden 2001.
I den danske boka «Fra barnevogn til kørestol» går det frem at mens omsetningen av herre- og dametøy har steget med litt over 50 prosent, har altså omsetningen av småbarnstøy og babytøy steget med 100 prosent i perioden 2001 til 2006.
- Les også:
Motehusene gasser seg
Klaus Boye Ørnlund, innehaver av barnetøysbutikken Tante Pose i Oslo, bekrefter at det har vært gode tider i denne butikknæringen.
– Motehusene gasser seg på at de ser at det er et marked for småbarn, sier Boye.
Han får stadig henvendelser fra store, veletablerte motehus som ønsker å selge sine merkeklær til småbarn hos ham.
I følge Boye selger kjente merker godt, og han ser at en del foreldre ønsker å vise frem egen status ved hjelp av påkledningen til minstemann.
Samtidig understreker Boye at deres kunder primært er ute etter god kvalitet.
- Les også:
Eldre mødre
– Barn og mote er big business og betalingsvilligheten er stor, sier kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann.
Reklamebransjen så før at motepresset kom når poden kom i tenåra, nå starter det mye tidligere, helt ned i småbarnsalderen.
En viktig faktor i denne endringen er eldre foreldre.
– De har god råd og skal gi det nye nurket de har ventet på, det beste av det beste. I tillegg signaliserer babyen i større grad hvem mødrene er, fortsetter Hartmann.
Foreldre realiserer seg selv i større grad gjennom barna og flagger sosial status via poden.
Men det er ikke bare innen forbruk av barnetøy det har skjedd endringer de siste åra.
Valg av barnehage, fritidsaktiviteter og oppdragelsesmetode har også blitt et kommersialisert marked i følge Hartmann.
"Bestemorsåte"
– Dette er et marked man kan tyne fordi det er så fullt av følelser, sier forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Ragnhild Brusdal.
Hun ser at babyen ofte blir familiens utstillingsvindu og at den nyfødte ofte er omgitt av flere sett kjøpesterke besteforeldre og en mamma og en pappa med veletablert økonomi.
Besteforeldrene har gjerne ventet lenge på å bli besteforeldre, siden stadig flere er godt voksne før de velger å sette barn til verden.
Brusdal hevder at produsenter har oppdaget disse kjøpelystne bestemødrene og har laget tøy hun karkateriserer som ”bestemorsåte”.
Dette er søte barnekjoler og lignende som appellerer til bestemødres smak. I tillegg ser hun at babyene har blitt mer og mer individualisert. Folk har penger og kan leke seg med å pynte på disse små.
– Men noe av småbarnsmoten har et litt vel voksent preg. De blir så rare i voksenklær og det blir bissart å se en baby med dødningehode på bodyen, sier Brusdal.
I tillegg ser hun at foreldre har blitt mer kresne i valg av utstyr til minstemann.
– Før var det strålende med et saueskinn til poden, men nå er det ikke nok å vite at det er saueull. Nå skal det gjerne være eksklusive materialer som merinoull eller kashmir”, avslutter Brusdal.
Hva kler du på dine barn? Del dine meninger og erfaringer med andre lesere i kommentarfeltet.