Hopp til innhold

Gebyr for nesten alt

Flyselskapene overgår hverandre med lave lokkepriser. Men så var det den lille skriften, da. Gebyr for å sitte ved nødutgangen, for eksempel.

Flyreise
Foto: Colourbox

De fleste flypassasjerer godtar at servicen ikke er all verden så lenge billettprisen er hyggelig. Mange får likevel en overraskelse når de må betale ekstra for noe som tidligere ble tatt som en selvfølge.

Plutselig ble reisen slett ikke så billig som man trodde. Her er noen eksempler:

  • Vil du bestille flysete på forhånd må du betale ekstra hos mange selskaper, også norske. Hos den amerikanske lavprisoperatøren Spirit Airlines må du ut med en ekstra hundrelapp (15 dollar) for å få plass ved en av nødutgangene. For vindusplass er prisen 10 dollar, og halvparten hvis du vil sitte langs midtgangen.
  • På en rekke amerikanske flyplasser må du punge ut med et par dollar ekstra når du sjekker inn bagasje på automatene. Ryanair vil ha 10 Euro (cirka 88 kroner) av den som sjekker inn seg selv på ”gamlemåten” over disk på selve flyplassen.
  • Vil du sove underveis og trenger å låne en hodepute og kanskje et teppe ombord? Det går som oftest greit, men hos Jetblue er gebyret sju dollar (rundt femti kroner) for denne ekstratjenesten. Mange flyselskap har skåret kraftig ned på pute- og teppebeholdningen for å minske vekt og spare drivstoff.

SE OGSÅ: Gebyrkåte Norwegian

  • United Airlines krever nå at ekstra tykke passasjerer som reiser økonomiklasse må betale for en ekstra seteplass hvis det opprinnelige setet blir i trangeste laget. Alternativt må de oppgradere billetten sin til business- eller førsteklasse, der setene er bredere. I fjor fikk selskapet 700 klager fra passasjerer som mente de fikk en ubehagelig tur på grunn av overvektige medreisende, melder ABC News.
  • Definisjonen på en slik overvektig passasjer er at vedkommende ikke greier å senke armlenet og får problemer med å feste setebeltet. Flere av de andre store flyselskapene i USA har allerede tilsvarende gebyrer. En spørreundersøkelse Ryanair har gjennomført blant sine passasjerer viser at de ønsker et fedmegebyr velkommen også der, ifølge selskapet.
  • Men det er ikke bare ombord i kabinen du risikerer å bli ilagt et overraskende gebyr. På flyplassen Luton i London krever de 1,5 dollar, rundt en tikrone, for privatbilister som vil slippe av passasjerer utenfor terminalbygningen.
  • Noen foretrekker å bestille billetten sin over telefon direkte hos flyselskapet. Selv om nettbestilling er både kjappere og enklere, hender det at kundene har ekstraspørsmål de trenger svar på før de bestiller. En lang rekke selskaper tar gebyrer som varierer fra 50 til omlag 200 kroner for telefonbestilling.
  • Og så gebyrene for innsjekket bagasje, da. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen, for pris og praksis varierer veldig. Alt fra bagasje inkludert i billettprisen, til gebyr for hvert kolli. For to kofferter og med ett flybytte må du for eksempel betale 400 kroner tur/retur med Norwegian innenlands og enda litt ekstra hvis du krysser landegrenser.
  • Må du betale for innsjekket bagasje kan den bli ekstra dyr hvis du ikke booker inn via Internett.
  • Tidligere i år fikk Ryanair mye oppmerksomhet da selskapet lanserte idéen om betal-toalett ombord i flyene. Ettersom all reklame hevdes å være god reklame var dette vellykket som PR-stunt, men forslaget er ikke gjennomført i praksis. I hvert fall ikke ennå.

SE OGSÅ:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)