NRK Meny
Normal

Garanti-krigen herjer i bilbransjen

Bilforhandlerne kjemper nå en tøff kamp om å tilby best mulig garantiordning til nybilkjøpere. Dette kan føre til kraftige fall i bruktimporten fra utlandet.

Biler

BMW er blant merkene som har innført en bedre nybilgarantiordning. Konsekvensen kan bli mindre bruktimport fra utlandet.

Foto: David Zalubowski / AP

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Siden nyttår har de norske bilimportørene nærmest overbydd hverandre i å tilby en best mulig garantiordning til dem som kjøper ny bil.

Audi-, Skoda- og Volkswagen-importøren Harald A. Møller tok ved nyttår konkurrentene sine på senga med å utvide nybilgarantien sin fra tre til fem år. Og på noen få uker har de fleste merkene fulgt etter.

Standarden nå er at nybilgarantien gjelder i inntil fem år eller 100.000 kjørte kilometer (Se faktaboks til høyre).

Les også:

- Skal ikke stå noe med liten skrift

Store merker som Toyota og BMW har overbydd dette, og lar garantien gjelde i fem år eller inntil henholdsvis 160.000 og 200.000 kilometer. Koreanske Kia tilbyr sju års garanti som eneste merke (se egen tabell).

- I all hovedsak styrker dette forbrukernes stilling. Men samtidig er vi opptatt av at det ikke skal stå noe med liten skrift i disse garantiordningene, slår NAFs advokat og seniorrådgiver Andre Fimreite fast.

Han sier at NAF har til hensikt å forvisse seg om at garantiordningene som loves er bedre enn det forbrukerkjøpsloven allerede gir kundene rett på.

Den viktigste forskjellen på de to er at en garanti flytter bevisbyrden over til selgeren.

- Du kan ikke kalle det en garanti dersom den ikke gir større rettigheter enn bilkjøperen ville hatt ifølge loven, sier han.

Les også:

Ikke krav om merkeverksted

Fimreite sier også at det vil være ulikheter på hva garantien dekker hos de ulike forhandlerne, i og med at de definerer garantivilkårene selv. Felles for alle er at slitedeler som bremser, lys, dekk og clutsj må dekkes av eieren. Men hva som er en slitedel kan ofte være et omstridt definisjonsspørsmål.

Andre Fimreite, advokat i NAF

Advokat Andre Fimreite i NAF mener at de nye garantiordningene først og fremst er en bra ting for kundene. - Men samtidig er vi opptatt av at det ikke skal stå noe med liten skrift i disse garantiordningene, sier han.

Foto: NAF

- Enkelte forhandlere vil kunne gi garanti på motor, drivverk og girkasse, mens andre ikke gjør det. Her har forbrukerne makt og kan spørre og grave, sier Fimreite.

Spesielt viktig er det for NAF å få fram at garantiordningen skal gjelde selv om man ikke tar service på merkeverksteder. Et EU-direktiv slår fast at merkeforhandleren ikke skal kunne kreve at de må utføre servicen for at garantien skal gjelde. Samtidig stiller dette krav til at ikke-merkeverksteder skal gjøre en grundig jobb.

- Ikke-merkeverkstedene må til enhver tid være oppdaterte på hvordan servicen skal gjennomføres, så det hviler et tungt ansvar på dem her. Ellers kan de bli holdt ansvarlige, sier Fimreite.

Les også: Nå tvangsinnkreves årsavgiften

Ford og Volvo henger etter

De to største merkene som ikke har utvidet garantiordningen sin, er Volvo og Ford. Redaktør Knut Skogstad for bilnettstedet Broom.no sier at de raskt bør komme på plass med lignende garantiordninger.

- Det blir vanskelig å skulle tilby dårligere garanti enn konkurrentene har. Det vil signalisere at man selv ikke har stor nok tro på produktet man selger. Mange av våre lesere våre lurer på når de merkene kommer etter, og det tyder på at folk er opptatt av garantitiden, sier Skogstad.

Volvo V60

Folk som i dag kjøper en ny Volvo V60 vil ikke få like lang nybilgaranti som de fleste av merkets konkurrenter tilbyr.

Foto: Geert Vanden Wijngaert / Ap

Informasjonsdirektør Tore Løvig i Volvo Personbiler Norge avviser at de sitter på gjerdet og venter.

- Vi arbeider intenst med en intern utredning for å få på plass en slik ordning, for det føles unaturlig for Volvo å stå utenfor. På den annen side kan man si at norske forbrukere er godt sikret allerede.

- Mener du en utvidelse av nybilgarantien er unødvendig?

Knut Skogstad, redaktør i Broom

Redaktør Knut Skogstad i Broom.no: - Mange av våre lesere våre lurer på når de merkene kommer etter, og det tyder på at folk er opptatt av garantitiden.

- Nei, for en fem års garanti gir jo såklart en lettelse for kunden med at man selv slipper å sitte med bevisbyrden om noe går galt.

Også Ford, Mazda og Honda har opplyst at de avventer svar fra sine hovedkontor i saken.

Les også:

Kan true bruktimporten

Det er svært få land i verden – om noen – hvor det eksisterer en bedre nybilgarantiordning en det Norge nå har fått.

Og dette kan være dårlig nytt for de som livnærer seg av å tilby bruktimporte biler til Norge.

Bilkjøpere vil nemlig ikke få en like lang garanti på biler som ikke er kjøpt ny i Norge (unntaket kan være om du kjøper bruktimportert via merkeforhandler). I tillegg gjelder heller ikke den femårige reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven i slike tilfeller.

Kia Sportage

Kia har den lengste nybilgarantien på markedet: 7 år/150.000 kilometer.

Foto: EDUARD GENSEREK / Afp

Dette kan få konsekvenser for deg som kjøper fra utlandet dersom noe går galt med bilen før fem år har gått. I tillegg kan det bli vanskeligere å få solgt den igjen før bilen er fem år gammel.

Brooms Knut Skogstad tror at vi nå vil se et fall i bruktimporten.

- De signalene vi har fått, er at det nå er beintøft å selge bruktimporterte biler, sier han.

Andre Fimreite i NAF istemmer:

- Det skal veldig mye til før jeg ville bruktimportert en tre år gammel bil fra utlandet, og samtidig takket nei til fem års garanti her i Norge, sier han.'

Les også: Kan miste bremsekraft ved vasking

- Var ikke hensikten

Så mye som 16 prosent av de nesten 100.000 nyregistrerte bilene i fjor var bruktimporterte, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Harald A. Møller benekter overfor Dagens Næringsliv at den utvidede garantien er innført for å demme opp for bruktimporten.

- Tanken er riktig, men den tanken har vi ikke tenkt, sier Stein Håvelsrud i Harald A. Møller.

I NAF, som jobber for at den norske bilparken fornyes med sikrere og mer miljøvennlige biler, tror man at den nye garantiordningen vil bidra til å øke bilsalget.

- Det gir kunden mer trygghet at forhandlerne viser at de har tro på egne produkter, sier han.

Slik er nybilgarantiene

PS: Alle biler har en egen lakk- og rustgaranti, som ikke er omfattet av nybilgarantiordningene.

Nybilgaranti

Merke

Nybilgaranti

Kia

7 år/150.000 km

Hyundai

5 år/ubegrenset km

BMW

5 år/200.000 km

Mini

5 år/200.000 km

Toyota

5 år /160.000 km

Volkswagen

5 år/100.000 km

Audi

5 år/100.000 km

Skoda

5 år/100.000 km

Opel

5 år/100.000 km

Mitsubishi

5 år/100.000 km

Renault

5 år/100.000 km

Alfa Romeo

5 år/100.000 km

Fiat

5 år/100.000 km

Suzuki

5 år/100.000 km

Peugeot

5 år/100.000 km

Mercedes-Benz

5 år/100.000 km

Smart

5 år/100.000 km

Citroen

5 år/100.000 km

Subaru

5 år/100.000 km

Ford

3 år/100.000 km

Volvo

3 år/100.000 km

Nissan

3 år/100.000 km

Honda

3 år/100.000 km

Mazda

3 år/100.000 km

Land Rover

3 år/100.000 km

Lexus

3 år/100.000 km

Think

3 år/100.000 km

Porsche

2 år/ubegrenset km

Listen er oppdatert pr 10. februar 2011.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.