NRK Meny

Gå to buksestørrelser ned på fire uker

Treningsekspert Yngvar Andersen har laget en oppskrift som skal få deg to buksestørrelser ned på fire uker.

Yngvars treningsplan

Print ut Yngvars treningsplan og heng den opp på kjøleskapet.

Foto: Astrid Engen/Grafikk / NRK

Artikkelen er flere år gammel.

Er du lei magefettet, har vi løsningen for deg: La Yngvar styre treningsprogrammet ditt i vinter.

– Med denne oppskriften går du to buksestørrelser ned på fire uker, lover han.

Oppskriften er sunn for alle, uavhengig om du skal ned to buksestørrelser eller ikke.

– Det er et treningsprogram, ikke et slankeprogram, som medfører positive endringer dersom du trenger det, legger han til.

Styrke, intervall og langkjøring

I tillegg til å begrense godteri til lørdagskvelden, må du sette av tre timer til trening.

Treningsopplegget går ut på at du gjennomfører tre skikkelige treningsøkter hver uke.

I tillegg skal du få til én times hverdagsmosjon, som for eksempel gå til jobben, ta trappa eller følge barna til skolen.

De tre treningsøktene består av:

EN TIME INTERVALLTRENING:

Før hver økt er det viktig at du har varmet opp i minst ti minutter.

Video Yngvars intervalltrening

Hver uke skal du ha én time med intervalltrening.

EN TIME STYRKETRENING:

Før hver økt er det viktig at du har varmet opp i minst ti minutter.

Video Yngvars styrkeprogram

Du skal også ha én time med hard styrketrening, men du kan dele opp øvelsene i 2 x 30 minutter, 3 x 20 minutter eller 6 x 10 minutter.

EN TIME LANGKJØRING:

Video Yngvars langkjøring

Den ukentlige langkjøringen kan bestå av jogging, spinning, langrenn eller andre aktiviteter.

– Trening blir for mange noe som er helt greit å gjøre, kanskje til og med gøy etter hvert, sier Yngvar.

Verdens beste medisin

Ikke alle har behov for å minske midjemålet, men det betyr ikke at du har en kropp som ikke trenger å trene.

– Trening gir deg mer energi, sprekere kropp og bedre helse. Det er verdens beste medisin, sier han.

Han minner om at trening er den medisinen som er best dokumentert. Dessuten er den uten bivirkninger, i passende mengder.

Er det lenge siden sist du var aktiv, kan det være vanskelig å komme i gang.

– Det skal gjøre vondt. Det er en jobb, og du må gjøre den, påpeker Yngvar.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.