Hopp til innhold

Full bankkollaps i påsken

Mange bankkunder fikk samme beløp reservert flere ganger før påske. - Dersom det eksister velfungerende reserveløsninger burde de blitt benyttet, mener Forbrukerrådet.

Swiping Credit Card

- Forbrukere som ble utsatt for vanskelighetene fortjener en forklaring på hva som gikk så galt, mener Forbrukerrådet.

Foto: Monkey Business Images / Colourbox

Thomas Sevang

Thomas Sevang, informasjonssjef i Nordea.

Foto: Pressebilde / Nordea

Onsdag før påske fikk mange forbrukere problemer med å betale med bankkort og å ta ut penger fra minibanker.

Flere forbrukere fikk samme beløp reservert fra kortet så mange ganger at det ikke lenger var disponible penger igjen på kortet.

- Pengene har aldri vært borte, de har bare vært reservert. Det vil si at pengene aldri var ute av konto eller i fare for å bli borte, men de var ikke tilgjengelig og det er veldig beklagelig, sier Thomas Sevang, informasjonssjef i Nordea.

I etterkant av problemene i påsken, varsler Finanstilsynet at de vil gå grundig gjennom hva som sviktet - og hvorfor. Tilsynet vil vurdere tiltak overfor banker og leverandører for å hindre at dette kan skje igjen.

Ble tilbudt lån

Jorge Jensen

Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Foto: cf-wesenberg / Kolonihaven.no
Johnny Anderson

Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken.

Foto: John Gjertsen / Skandiabanken

En Skandiabankkunde NRK.no har snakket med, forteller at da han fortvilet ringte banken og spurte hva de skulle gjøre når de hadde penger på kontoen som de ikke kunne bruke, ble de tilbudt et lån.

- Det er urimelig å bli tilbudt lån, banken kan ikke laste kunden for dette. De merkostnadene folk har hatt i forbindelse med å skaffe seg penger i påsken, bør bli dekket, mener Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet.

Skandiabanken forklarer at i de tilfellene der deres kunder hadde reservert så mye at de ikke hadde penger igjen å bruke, og banken ikke hadde mulighet til å overføre penger til dem, fikk de tilbud om kredittlån.

- Det var en situasjon der vi strakk oss langt for å prøve å ordne opp i kundenes problemer. Kreditt på kontoen var en siste mulighet, som vi kunne innvilge på sekundet. For 1000 kroner i kreditt vil det koste kunden 50 øre per dag i renter, hvilket ikke er en spesielt stor økonomisk belastning, forklarer Johnny Anderson, informasjonssjef i Skandiabanken.

Han legger til at dersom kundene føler at dette var en uheldig situasjon, kan de sende en skriftlig klage og be om få refundert rentene.

- De doble reservasjonene ble tilbakeført før midnatt på søndag, så alt skal være i orden nå, legger Anderson til.

Les også: Sannheten om sløsingen din

Korrigerte fortløpende

Aud-Helen Rasmussen - informasjonssjef DNB Nor

Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DnB NOR.

Foto: Stig B. Fiksdal

Den største banken DNB NOR, hevder at få av deres kunder ble berørt av påskeproblemene.

- Av våre drøyt 2 millioner bankkunder i Postbanken og DnB NOR, var det så langt vi sitter med informasjon om relativt få som ble berørt. Men vi har ikke nøyaktig antall, sier Aud-Helen Rasmussen, informasjonssjef i DnB NOR.

Banken foretok fortløpende korreksjoner etter hvert som det ble varselet fra Nets og EDB. Deretter satte de et retteteam på saken med en gang de ble varslet på onsdag.

- Det var snakk om dobbelt reservasjoner og ikke doble føringer. Det vil si at beløpet de hadde trukket på kortet ble reservert på konto flere ganger, men ikke faktisk belastet mer enn én gang. Kundene kunne da oppleve at disponibelt beløp ble redusert, men ikke saldoen. Vi tilbakeførte reservasjonene fortløpende etter hvert som de kom inn til oss, og den siste bolken fikk vi korrigert på langfredag, forklarer Rasmussen.

Les også: Slik får du trygg nettbank

Vil gå automatisk

Både DnB NOR og Nordea forteller at problemene med doble reserveringene blir løst av dem, uten at forbrukerne trenger å gjøre noe.

- Alle transaksjonene som ble forsøkt gjennomført med debetkort, altså vanlige bankkort, ble rettet opp på fredag. Det er noen transaksjoner med kredittkort som kan ta opptil fire dager, det vil senest være i orden i løpet av morgendagen, lover Sevang fra Nordea.

Problemet berørte samtlige kort og minibanker fra Nordea. Minibankene var nede noen timer på onsdag, men det meste var oppe og gikk på onsdag, selv om det var noe ustabilt.

- Vi har tatt og tar hånd om dette, kundene våre trenger ikke å gjøre noen ting. Det tar lenger tid med kredittkortene fordi det tar tid å sjekke at handelen ikke har vært gjennomført. Det må vi forsikre oss om på vegne av kunden. Vi beklager at mange av våre kunder har hatt ugreie opplevelser og en dårlig start på påsken, legger han til.

- Det er i utgangspunktet ikke nødvendig for våre kunder å gå inn i nettbanken for å sjekke at de doble reservasjonene er ryddet opp i, men generelt anbefaler vi jo alltid at kundene har kontroll på transaksjonene i nettbanken og sjekker dem ofte, råder Rasmussen fra DnB NOR.

Har du fått ekstra utgifter i påsken fordi du ikke fikk brukt pengene på kortet? Send oss en e-post.

Slo ut kortsystemet

Geir Remman

Geir Remman, konserndirektør i EDB ErgoGroup.

Foto: Pressebilde / EDB

- Vi er fortsatt i en analysefase, men har konstatert at vi hadde en hardwere feil som slo ut kortsystemene onsdag formiddag. Da gikk vi inn i en reserveløsning, men grunnet kapasitetutfordringer fikk vi problemer og gikk ned igjen og måtte gjøre en ytterligere installasjon, forklarer Geir Remman, konserndirektør i EDB ErgoGroup.

Fra kokken 15.00 onsdag ble det bedre, men det medførte at en del kunder opplevde at kortene var utilgjengelige.

- Mange fikk brukt dem på vanlig måte, men noen dro kortet og fikk melding om at det ikke var tilgengelig, men det ble likevel gjort en reservasjon i kortet. Den skal automatisk gå bort og det har den gjort, men det tok noen dager å håndtere den delen, beklager han.

For Forbrukerrådet fremstår kollapsen i betalingssystemene i påsken som alvorlig, men også uoversiktlig. Det synes det er behov for at tilsynsmyndighetene får klarhet i hvor mange som ble rammet, og om det finnes forbrukere som har opplevd økonomiske tap som følge av kollapsen.

De mener at forbrukerne umulig kan lastes for kollapsen, og oppfordrer de som har opplevd tap om å kontakte banken sin for å få det dekket.

- Det er mye snakk om hvor bra banksystemet i Norge er, men dette er et bevis på at det kanskje ikke fungerer så bra. Det ligger i lovkravene at de skal ha et backup-system, men om de finnes og om de fungerer blir noe som tilsynsmyndighetene må gripe fatt i når støvet etter kollapsen har lagt seg, avslutter han.

Les også: Feriesperre på kortet ditt

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)