NRK Meny
Normal

Nå blir det tillatt å bruke laptopen hele veien

Amerikanske flyselskaper lar deg bruke elektroniske dingser fra gate til gate. Snart vil trolig Europa få samme regelverk, opplyser europeiske luftfartsmyndigheter til NRK.no.

Ipad på Norwegian

Finansdirektør i Norwegian, Frode E. Foss, med en iPad under lanseringen av internett ombord på fly i 2008. Nå lar amerikanske luftfartsmyndigheter deg ha enkelte enheter på under hele flyturen.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Tidligere har det vært forbudt å ha elektroniske dingser påslått under landing og take-off, men en regelendring fra amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) gjør det nå tillatt å ha enkelte elektroniske produkter påslått fra gate til gate.

Endringen trådte i kraft i USA på fredag, og enkelte flyselskaper, som Delta Airlines, skal allerede ha tillatt endringene. Andre flyselskaper er ventet å følge etter, men det krever at selskapene gjør om på sine rutiner.

Avgjørelsen kommer på bakgrunn av lang tids arbeid i en tverrfaglig granskingskomité. Den har bestått av personer fra blant andre luftfartsselskapene, flyprodusentene og mobilprodusentene.

Også Den europeiske luftfartsadministrasjonen (EASA) har vært involvert i granskningen.

Ingen overraskelse

Det betyr ikke at det er fritt fram for å fortsette mobilsamtalen mens flyet tar av, og det vil fortsatt være unntaket, ikke regelen, å kunne bruke produkter med en sender eller mottaker for mobilsignaler. Ifølge FAA er det likevel tillatt å bruke flyets Wi-Fi, og det vil være lov å bruke Bluetooth-enheter. Det er et steg framover for teknologiavhengige.

FAA har varslet regelendringen i lengre tid, og den kommer ikke som noen stor overraskelse.

– Dagens avgjørelse tilfredsstiller både sikkerheten og de reisendes ønske om å bruke sine elektroniske produkter under alle reisens faser, sier Anthony Foxx, den amerikanske transportministeren, i en pressemelding.

Den relativt moderne amerikanske flyflåten er i hovedsak istand til å håndtere strålingen disse enhetene representerer, men hvert enkelt flyselskap vil måtte dokumentere at deres fly er godt nok sikret.

Fremdeles vil det være slik at løse objekter skal ligge i setelomma foran under takeoff og landing, og det er altså ennå ikke fritt fram for å føre mobilsamtaler i lufta.

Sistnevnte kan derimot komme snart. Mobilsamtaler lå ikke under granskingskomiteens mandat, men det er ventet at FAA vil ta tak i denne problematikken i nærmeste framtid.

Europa pleier å følge USA

Det overhengende spørsmålet for norske flypassasjerer er selvsagt om disse reglene kommer til Norge og Europa. Europeiske luftfartsmyndigheter, EASA, dikterer reglene for luftrommet over det europeiske kontinentet, også for EØS, og det er dette regelverket Norge følger.

Dominique Fouda er kommunikasjonsdirektør i EASA. Han vil ikke svare direkte på spørsmål om, eller når, denne regelendringen vil komme til Europa.

– Vi vil analysere denne rapporten før vi tar et endelig standpunkt for Europa, men vi jobber tett med FAA og andre luftfartsmyndigheter for å harmonisere alt regelverk for sikkerhet, sier Fouda til NRK.no.

Trolig betyr det at en regelendring ikke er langt unna. Fouda fortsetter:

– Vi har et sterkt forhold til FAA, og vi jobber bilateralt med sikkerhet. Det betyr at i vi ikke jobber parallellt med de fleste sikkerhetsspørsmål, men tar inn regelendringer hvis det er hensiktsmessig. Vi møtes flere ganger hvert år for å diskutere dette, sier han.

– Luftfart har ingen grenser, og ideen er å jobbe mot en harmonisering. Derfor jobber vi tett sammen, sier han.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.