Hopp til innhold

Frekk svindelmelding verserte på valentinsdagen

«Du har fått en valentinshilsen fra en beundrer» sto det i meldingen som fikk mange tusen norske mobilbrukere til å betale 90 kroner for å se resten...

Valentines-sms

Mange nordmenn fikk svindel-sms på valentinsdagen.

Foto: Karina Jørgensen / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Mandag var som kjent valentinsdagen, og det Malta-registrerte selskapet Baez benyttet denne dagen til å forsøke å tjene noen ekstra kroner for romantikk-håpefulle mobilkunders regning.

LES OGSÅ:

Dyr sms

Sms

Slik ser sms-en ut.

Foto: Skjermdumf fra ninaland.net
Ivar Hapalahti

Ivar Hapalahti.

Foto: Privat

« Du har fått en valentine-hilsen fra en beundrer med mob.nr 9369131X: "Hei vil bare si at..." Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com/1/hjwhd Eller send sms V til 2333 nå, nok90/melding mottatt. Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller tlf 21044921.»,

Slik lød den frekke valentinsmeldingen fra Baez.

Jeg skjønte fort at det måtte være noe lureri og gikk til PC'en for å taste inn nettadressen, sier Ivar Hapalahti til NRK.no.

Han er en av flere titalls tusen nordmenn som i går mottok meldingen.

På PC'en fikk han opp meldingen «Du vil om kort tid motta en SMS. Spørsmål? Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller ring 21044921.»

– Da ringte jeg kundeservice hvor jeg fikk snakke med en mann som sa at det var gratis å sende sms, men at det kostet 90 kroner å motta sms fra dem, sier Hapalahti.

Han vet ikke hvor de kan ha fått hans mobilnummer fra.

På nettsiden Telefonterror er det flere som har irritert seg over mandagens dyre sms.

Les også: SMS-svindelforsøk pågår

- Har mottatt klager

I andre enden på telefonnummer 21044921, som oppgis i SMS'en, sitter ansatte i Dur Customer Service.

En av de ansvarlige i Dur Customer Service forteller at de ikke har noe med tjenesten som leveres å gjøre (altså SMS'ene som sendes), men at Baez er kunde av Dur – og at det altså er Dur som nå har mottatt henvendelsene fra fortvilte mobilkunder som har blitt «lurt» til å be om en SMS som koster 90 kroner.

– Vi leverer kundeservice på telefon og epost på oppdrag fra Baez. Vi har mottatt klageri går og i dag på denne meldingen, og såvidt vi kan se så forholder selskapet seg til gjeldende regler på prisinformasjon, sier Dur-representanten, som ønsker å være ikke navngitt til han får satt seg mer inn i saken.

– Vi holder på å se nærmere på det, og skulle det vise seg at regelverket brytes, så vil vi selvfølgelig si opp avtalen.

Det har ikke lykkes NRK.no å få tak i Baez; direktøren befinner seg ifølge personer ved det Malta-baserte selskapet i Afrika, uten internett eller mobildekning, og de har ingen PR-folk som kan uttale seg på hans vegne.

Les også: Slik blir du svindlet

Send «stopp» med en gang

Ingeborg Flønes

Ingeborg Flønes, direktør Forbrukerservice ved Forbrukerrådet.

Foto: CF Wesenberg Kolonihaven

Forbrukerrådet forteller til NRK.no at henvendelser om denne typen saker ikke er uvanlig.

– Dersom du blir belastet på din mobilregning for å ha mottatt meldinger du mener du ikke har bestilt, må du klage skriftlig til den teleoperatøren eller innholdsleverandøren du fikk regninga fra, sier Ingeborg Flønes, direktør Forbrukerservice ved Forbrukerrådet.

– Opplys da om hva du mener er galt med regningen.

Får du avslag, kan du klage inn saken for Brukerklagenemnda. Hvis du ikke får svar innen tre uker anses det som et avslag. Dette er gratis.

- Rent generelt bør man også alltid umiddelbart sende «stopp» til avsendernummeret, for å unngå å bli ytterligere belastet, legger hun til.

Les også: – Stadig mer utspekulerte svindlere

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)