Mandag var som kjent valentinsdagen, og det Malta-registrerte selskapet Baez benyttet denne dagen til å forsøke å tjene noen ekstra kroner for romantikk-håpefulle mobilkunders regning.
LES OGSÅ:
Dyr sms
« Du har fått en valentine-hilsen fra en beundrer med mob.nr 9369131X: "Hei vil bare si at..." Gå hit for å få hele meldingen: http://dinvalentine.com/1/hjwhd Eller send sms V til 2333 nå, nok90/melding mottatt. Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller tlf 21044921.»,
Slik lød den frekke valentinsmeldingen fra Baez.
– Jeg skjønte fort at det måtte være noe lureri og gikk til PC'en for å taste inn nettadressen, sier Ivar Hapalahti til NRK.no.
Han er en av flere titalls tusen nordmenn som i går mottok meldingen.
På PC'en fikk han opp meldingen «Du vil om kort tid motta en SMS. Spørsmål? Kontakt kundeservice@dinvalentine.com eller ring 21044921.»
– Da ringte jeg kundeservice hvor jeg fikk snakke med en mann som sa at det var gratis å sende sms, men at det kostet 90 kroner å motta sms fra dem, sier Hapalahti.
Han vet ikke hvor de kan ha fått hans mobilnummer fra.
På nettsiden Telefonterror er det flere som har irritert seg over mandagens dyre sms.
Les også:
- Har mottatt klager
I andre enden på telefonnummer 21044921, som oppgis i SMS'en, sitter ansatte i Dur Customer Service.
En av de ansvarlige i Dur Customer Service forteller at de ikke har noe med tjenesten som leveres å gjøre (altså SMS'ene som sendes), men at Baez er kunde av Dur – og at det altså er Dur som nå har mottatt henvendelsene fra fortvilte mobilkunder som har blitt «lurt» til å be om en SMS som koster 90 kroner.
– Vi leverer kundeservice på telefon og epost på oppdrag fra Baez. Vi har mottatt klageri går og i dag på denne meldingen, og såvidt vi kan se så forholder selskapet seg til gjeldende regler på prisinformasjon, sier Dur-representanten, som ønsker å være ikke navngitt til han får satt seg mer inn i saken.
– Vi holder på å se nærmere på det, og skulle det vise seg at regelverket brytes, så vil vi selvfølgelig si opp avtalen.
Det har ikke lykkes NRK.no å få tak i Baez; direktøren befinner seg ifølge personer ved det Malta-baserte selskapet i Afrika, uten internett eller mobildekning, og de har ingen PR-folk som kan uttale seg på hans vegne.
Les også:
Send «stopp» med en gang
Forbrukerrådet forteller til NRK.no at henvendelser om denne typen saker ikke er uvanlig.
– Dersom du blir belastet på din mobilregning for å ha mottatt meldinger du mener du ikke har bestilt, må du klage skriftlig til den teleoperatøren eller innholdsleverandøren du fikk regninga fra, sier Ingeborg Flønes, direktør Forbrukerservice ved Forbrukerrådet.
– Opplys da om hva du mener er galt med regningen.
Får du avslag, kan du klage inn saken for Brukerklagenemnda. Hvis du ikke får svar innen tre uker anses det som et avslag. Dette er gratis.
- Rent generelt bør man også alltid umiddelbart sende «stopp» til avsendernummeret, for å unngå å bli ytterligere belastet, legger hun til.
Les også: