Moren min kjøpte ny mobil til meg, og vi ville ha med trygghetsavtale eller hva det heter. Den forsikringen de tilbyr, kjøpte vi. Men problemet er at de var så veldig, veldig, veldig surrete når vi kjøpte mobilen så alt tok en evighet.
Og nå som mobilen er ødelagt så dro vi dit for å spørre om forsikringen vår gjaldt på skaden. Det de forteller oss er at vi ikke har noen forsikring. Det er helt feil, jeg husker vi kjøpte forsikringen som om det var i går. Men de nekter fortsatt for at vi har hatt noen forsikring på mobilen, og moren min har selvfølgelig også rotet bort papirene med forsikringsavtalen.
Hva kan vi gjøre??
Jan Robert
SVAR:
Hei Jan Robert!
Så lenge du mener dere har en forsikring, og butikken mener motsatt, blir dette et spørsmål om hvem som kan bevise hva. Det er du som har bevisbyrden for at dere faktisk har en slik avtale.
Dersom butikken ikke har avtalen liggende inne i sitt system, kan du kontakte banken og få en oversikt over bevegelsene på kontoen din når du kjøpte telefon og forsikring, dersom du benyttet et kort ved betalingen.
En annen ting: om feilen ved telefonen ikke skyldes forhold på din side, har du fem års reklamasjonsfrist på mobiltelefonen, noe som eventuelt vil innebære at butikken må rette feilen uten kostnader og ulempe for deg.
Hilsen Thomas Nortvedt, Forbrukerrådet