"Som er storm" heter en av "låtene" som er kommet ut på Kirkelig Kulturverksted (KKV) i løpet av de godt og vel 25 årene institusjonen har eksistert. Og "bevegelse" er noe som også har karakterisert denne kulturinstitusjonen i hele denne perioden. for vinden kan være med å gi litt framdrift også, sier prosjektleder Berit Hunnestad.
Siden KKV ble opprettet som et frittstående selskap i 1974, har vi befestet stilllingen som et kulturverksted i ordets rette forstand, sier hun. Sammen med grunnleggeren Erik Hillestad og en optimistisk krets innen kultur-institusjonen har de aldri gitt opp, selv om det til tider har sett mørkt ut - også økonomisk.
Dermed gir vi rom til kunstnere og artister som dermed får anledning til å utfolde seg og prøve ut nye veger.
Her ser vi et motiv fra av konfirmantkortene som KKV har laget.
KKV sprang ut ifra tanken om ikke å stivne i gamle former. Vi har aldri vært en del av Kirken, men jobber på siden av den - med oppgaver og problemstillinger som Kirken burde vært opptatt av, sier prosjektlederen.
Tanken bak det hele er å vise forskjellige former for kunst- og kulturuttrykk. Dette ønsker vi å formidle på en ny og annerledes måte, sier hun.
De holder nå til i Kulturkirken Jakob, som er blitt en scene for kulturen i vid forstand. Det gir muligheten til å vise en stor bredde av kulturlivet, og vi ønsker å være brobyggere mellom folk fra ulike miljøer. Vi ønsker å gjøre det slik at mennesker kan komme inn i Kirken med hele seg.
Også verdenslysestaken - eller verdensgloben - er et resultat av virksomheten ved kulturverkstedet.
Det hele startet med et frittstående aksjeselskap uten tanke på et fett utbytte. Og når det har stormet som verst, har det alltid blitt en utveg. For noen år siden ble institusjonen kjøpt opp av Aschehoug Forlag. Da ble de beskyldt for å selge sjela si, og det er nettopp det vi ville, var svaret!
Vi er ikke redd for å fortelle ting på en ny og annerledes måte. Da er det lett å irritere noen, for vi er vanemennesker og vil ha det på den måten vi har vært vant til å ha det, tenker mange.
Av og til kommer grupper inn til kulturkirken for å få høre om virksomheten og ideene de har. Virksomheten er i hovedsak tredel - med plateutgivelser, utsmykning på en rekke felter og drama. f. eks. har de bidratt til å utsmykke turistmagneten på Nordkapp med et ekumenisk kapell (til høyre).
De har også fått stor anerkjennelse for virksomheten, og på kulturverkstedet er det en vegg "full av" spelemannspriser. Det er trofeer som henger høyt og viser at institusjonen har stått for noe, sier Berit Hunnestad.
KKV har alltid satset på kvalitet, og de har lett etter prosjekter som hatt et godt kvalitetsstempel. De har en visjon - et ønske om å være en eksperimentscene på nasjonalt plan, sier prosjektlederen.
Artikkelen er lagt tilrette for nett av Helge Helgheim.