Hopp til innhold

- Vanlige flypassasjerer sponser de som reiser ofte

Konkurransetilsynet anbefaler å åpne for bonuspoeng på de største flyrutene i Norge. Direktør Randi Flesland i Fobrukerrådet mener det vil føre til sponsing av de som reiser ofte.

SAS-fly på Gardermoen

Konkurransetilsynet vil åpne for bonusordninger på de tre mest populære rutene. Dårlig idé, mener Forbrukerrådet.

Foto: Jonas Sætre / NRK

- Forbrukere flest reiser opp til fem ganger i året. Disse får ikke utbytte av bonusordningene. Det er fåtallet som reiser mye som får fordelene, og det er oftest forretningsreisende, sier Flesland.

Det er 10 år siden bonusordningen på innenriksflyginger ble avviklet i Norge. Regjeringen vil nå ha forbudet evaluert, og nylig har Konkurransetilsynet anbefalt å gjeninnføre bonusordning på de tre største flyrutene i Norge, nemlig Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger.

Forbrukerrådet skriver i disse dager på et høringssvar til Konkurransetilsynets rapport. Og de er engstelige for at bonusordningen nå kan bli gjeninnført på utvalgte innenriksflyginger.

Ser ingen fordeler for forbrukerne

Randi Flesland

- En gjeninnføring av bonuser på innenlandsflyginger i Norge vil ikke være til forbrukernes beste, mener Forbrukerrådets direktør Randi Flesland.

Foto: Tuva Jorfald / NRK

– De fleste forbrukere har ingenting å tjene på at en bonusordning blir gjeninnført. Det fører bare til økt pris, og det er kun flyselskapene som tjener på den økte lojaliteten, sier Randi Flesland til NRK.no.

Forbrukerrådet viser til at konkurransen på innenlandsflyginger ble skjerpet etter at bonusordningen ble avviklet i 2002 – og at resultatet ble billigere priser for alle. De mener at forbrukere får nyte godt av en mer reell konkurranse når det ikke hersker noen bonusordning, i og med at det da blir lettere å sammenligne prisene.

– Vi klarer ikke å se at forbrukerne på noen måte vil tjene på en bonusordning, sier Flesland.

– Favoriserer lavprisselskaper

Bakgrunnen for at bonusforbudet nå blir evaluert, er at Norwegian har fått økte markedsandeler, samt at både SAS og Norwegian har innført sine fordelsprogrammer.

Konkurransetilsynet mener i sitt høringssvar at de mest trafikkerte flyrutene i Norge tåler mer konkurranse.

– De tre mest trafikkerte rutene er i særstilling, med mer enn én million passasjerer hvert år, og konkurransen er robust her. Vi ønsker ikke å regulere mer enn nødvendig, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.

SAS er blant aktørene som ønsker at bonusordningen blir gjeninnført . De mener at forbudet favoriserer lavprisselskaper, og at SAS ikke får anledning til å behandle også sine norske innenrikspassasjerer på en mer luksuriøs måte.

Flesland i Forbrukerrådet kommenterer dette med at SAS bør kunne gi sine reisende ekstraservice uavhengig av om de har en bonusordning eller ikke.

Norwegian har tidligere sagt at de er skeptiske til oppheving av bonusforbudet.

– Når de først åpner for det så er det greit at det er på de rutene, og ikke landet som helhet. Det ville vært en veldig dårlig løsning for kundene, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian, som også mener at bonusordningen fører til økte priser.

– Konkurransevridende

Det har også vært reaksjoner fra distriktene på at Konkurransetilsynet kun vil oppheve bonusforbudet på de tre største flyrutene. Lufthavnsjefen ved Sandefjord lufthavn Torp mener dette vil være konkurransevridende mellom Gardermoen og Torp.

– Vi har en ganske omfattende trafikk til de store byene Bergen, Trondheim og Stavanger, og vi vil miste mange reisende til Gardermoen ettersom de vil få bonuspoengene, sier Alf Reidar Fjeld til NRK.

Det er Fornyings- og administrasjons- og kirkedepartementet som fatter en avgjørelse i saken, og høringsfristen er satt til 16. mai.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)