- Forbrukere flest reiser opp til fem ganger i året. Disse får ikke utbytte av bonusordningene. Det er fåtallet som reiser mye som får fordelene, og det er oftest forretningsreisende, sier Flesland.
Det er 10 år siden bonusordningen på innenriksflyginger ble avviklet i Norge. Regjeringen vil nå ha forbudet evaluert, og
bonusordning på de tre største flyrutene i Norge, nemlig Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger.Forbrukerrådet skriver i disse dager på et høringssvar til Konkurransetilsynets rapport. Og de er engstelige for at bonusordningen nå kan bli gjeninnført på utvalgte innenriksflyginger.
Ser ingen fordeler for forbrukerne
– De fleste forbrukere har ingenting å tjene på at en bonusordning blir gjeninnført. Det fører bare til økt pris, og det er kun flyselskapene som tjener på den økte lojaliteten, sier Randi Flesland til NRK.no.
Forbrukerrådet viser til at konkurransen på innenlandsflyginger ble skjerpet etter at bonusordningen ble avviklet i 2002 – og at resultatet ble billigere priser for alle. De mener at forbrukere får nyte godt av en mer reell konkurranse når det ikke hersker noen bonusordning, i og med at det da blir lettere å sammenligne prisene.
– Vi klarer ikke å se at forbrukerne på noen måte vil tjene på en bonusordning, sier Flesland.
– Favoriserer lavprisselskaper
Bakgrunnen for at bonusforbudet nå blir evaluert, er at Norwegian har fått økte markedsandeler, samt at både SAS og Norwegian har innført sine fordelsprogrammer.
Konkurransetilsynet mener i sitt høringssvar at de mest trafikkerte flyrutene i Norge tåler mer konkurranse.
– De tre mest trafikkerte rutene er i særstilling, med mer enn én million passasjerer hvert år, og konkurransen er robust her. Vi ønsker ikke å regulere mer enn nødvendig, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer.
SAS er blant aktørene som
. De mener at forbudet favoriserer lavprisselskaper, og at SAS ikke får anledning til å behandle også sine norske innenrikspassasjerer på en mer luksuriøs måte.Flesland i Forbrukerrådet kommenterer dette med at SAS bør kunne gi sine reisende ekstraservice uavhengig av om de har en bonusordning eller ikke.
Norwegian har tidligere sagt at de er skeptiske til oppheving av bonusforbudet.
– Når de først åpner for det så er det greit at det er på de rutene, og ikke landet som helhet. Det ville vært en veldig dårlig løsning for kundene, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian, som også mener at bonusordningen fører til økte priser.
– Konkurransevridende
Det har også vært reaksjoner fra distriktene på at Konkurransetilsynet kun vil oppheve bonusforbudet på de tre største flyrutene. Lufthavnsjefen ved Sandefjord lufthavn Torp mener dette vil være
– Vi har en ganske omfattende trafikk til de store byene Bergen, Trondheim og Stavanger, og vi vil miste mange reisende til Gardermoen ettersom de vil få bonuspoengene, sier Alf Reidar Fjeld til NRK.
- Les også:
Det er Fornyings- og administrasjons- og kirkedepartementet som fatter en avgjørelse i saken, og høringsfristen er satt til 16. mai.