NRK Meny
Normal

For mye trening kan skade hjertet

Det er status å være godt trent, men for noen blir det for mye av det gode. Her er tegnene på at hjertet ditt har fått nok.

Grått i bakken

Hard trening over mange år kan slite på hjertet. Faktisk får atskillig flere ihuga birkebeinere hjerteproblemer i voksen alder enn de som mosjonerer roligere.

Foto: Aud Ingebjørg Barstad

Jostein Grimsmo

Kardiolog Jostein Grimsmo behandler folk med hjerteproblemer og anbefaler alle å rett og slett lytte til signalene kroppen gir. - Uregelmessig hjerterytme er tegn på hjerteflimmer, sier han.

Foto: NRK

Hver tredje nordmann trener seg svett tre til seks ganger i uken. Det er en økning på hele 40 prosent på ti år, ifølge DN.

Men får du uregelmessig hjerterytme, gjerne i kortere perioder, som anfall til å begynne med, kan det være på tide å roe ned treningen.

– Anfallene med uregelmessig hjerterytme kommer gjerne etter trening, etter måltider eller om natten, sier kardiolog Jostein Grimsmo til NRK.no.

– Blir du tung i pusten og mister kapasitet under trening, kan dette også være faretegn.

Les også: Intervall er best for problemhjerter

Hjertetrøbbel i tredveårene

Grimsmo rehabiliterer mennesker med hjerteproblemer.

De yngste han får inn med hjerteflimmer er i begynnelsen av tredveårene og har trent hardt fra de var svært unge.

– Heldigvis er hjertet da fortsatt elastisk, slik at et forstørret hjerte og flimmersykdommen kan gå tilbake etter nedtrapping av trening, sier Grimsmo til NRK.no.

– Men vi vet lite om senvirkningene av tidlig hjerteflimmer.

Les også: Hver åttende Birkebeiner rammet av hjerteflimmer

Økt fare med hardtrening over tid

En til to prosent av befolkningen antas å få denne tilstanden, der hjertet i perioder banker ukontrollert og tapper kroppen for krefter. I verste fall kan det føre til blodpropp og hjerneslag.

Blant de som deltar i konkurranser som Birkebeinerrennet er andelen rammede atskillig høyere ved 60 år enn de som ikke gjør det. En studie av 122 birkebeinerhjerter viste at blant de som trente jevnt og hardt gjennom 40 år var prosentandelen over femten.

– Disse har trent hardt, minst seks, sju timer i uka gjennom mange år, sier Grimsmo, som var prosjektleder for studien.

– Og andre undersøkelser viser det samme; de som har trent lenge og deltatt i konkurranser trener på seg lav puls og større hjertekamre, som igjen gir risiko for hjerteflimmer.

Les også: - Birkebeinerrennet er sunt for de fleste

– Trapp ned!

Er det noen vei tilbake hvis man først har fått hjerteflimmer?

– Jeg har hatt noen her med et par anfall. Når de har trappet ned og sluttet å konkurrere og så videre, så har de ikke fått flere, sier Grimsmo.

– Vi anbefaler folk med problemer å gå tilbake til mer vanlig mosjon og å ikke presse seg så hardt. Men det er ikke alle som lytter til rådene.

Les også: Mosjon kan gi deg ni ekstra år

Tilbys operasjon

Fra i fjor har folk med begynnende hjerteflimmer vært tilbudt operasjon for å rette opp skadene de kanskje selv har påført seg.

– De får operasjon fordi det er stor sjanse for at disse blir helt friske igjen, sier han.

Noen fortsetter vel å merke hardkjøret med trening hver dag - og konkurranser, selv etter operasjon, ifølge Grimsmo.

Les også: – Overtrening er et tullebegrep

– Lytt til kroppen

Så hva er moralen?

– Man må trene, men med måte. Det er jo sånn at de som trener regelmessig også lever lenger enn andre; de som deltar i Birken har mindre av andre livstilssykdommer, som høyt blodtrykk og diabetes, sier Jostein Grimsmo.

– Dersom man opplever signaler fra kroppen om at det er for mye, må man lytte til disse og trappe ned. Det er også viktig at man oppsøker lege for nærmere undersøkelse.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.