Situasjonen er dramatisk på det europeiske flymarkedet. Mange ruter har på få måneder mistet 30 prosent av passasjerene, og flyselskaper har gått konkurs.
Nå er Norge blitt et satsingsområde. For her flyr vi like mye som før.
Rimelige billetter hos Norwegian og Ryanair har lenge dominert den månedlige flyprisindeksen fra reisesøkemotoren Travelmarket. Nå utfordres de av nykommerne Vueling og Flybe Nordic.
Selskapet Flybe har den laveste prisen for en tur/returbillett mellom Oslo og Stockholm. 608 kroner er et par hundrelapper rimeligere enn Norwegians billigste alternativ.
Og fra Stavanger til Barcelona har det spanske lavprisselskapet Vueling den billigste prisen med 1731 kroner.
Billigste tur fra Stavanger via Oslo med Norwegian koster rundt 4.000 kroner i samme periode, mens SAS tar 4.400 på sin nye direkte sesongrute fra Stavanger til Barcelona, ifølge indeksen.
Prisene gjelder den siste uka i juni, og ble funnet fire uker før avreise. Skatter og avgifter, men ikke spesialgebyrer, er inkludert.
- LES OGSÅ:
Flere byer
FlyBe har nå ruter mellom Bergen og Storbritannia, samt Trondheim–Helsinki og altså den nye fra Oslo til Stockholm.
Vueling starter på sin side direkterute fra Stavanger til Barcelona i sommer.
– Norwegians suksess på hjemmebane blir lagt merke til av konkurrentene ute i Europa, sier daglig leder Svein Erik Søgård i Travelmarket til NRK.no.
– At Norge er lite preget av finanskrisen er ytterligere en grunn for dem til å snuse på det norske markedet.
- LES OGSÅ:
Flere underveis?
Søgård ser ikke bort fra at flere såkalte lavprisaktører snart dukker opp på norske flyplasser.
– EasyJet og Transavia er store og velkjente selskaper. Jeg blir ikke overrasket om også de snart prøver seg i Norge. Iceland Express er også en mulighet, sier Søgård.
EasyJet opererer i København og Stockholm. Transavia, lavprisselskapet til KLM og Air France, har tidligere operert fra både svenske og danske byer. Men akkurat nå er altså ikke Norge på de to selskapenes rutekart.
Iceland Express flyr i sommer til en rekke europeiske destinasjoner, blant andre Göteborg, Billund og København.
Svein Erik Søgård regner med at Flybe og Vueling presser prisene sine maksimalt nå, for å få et fotfeste blant reiseglade nordmenn.
- LES OGSÅ:
Mange sliter
Nå er det overskudd på flykapasitet i Europa.
– Flere av de store markedene har tørket ut ganske brutalt, med en salgssvikt på nærmere 30 prosent på mange ruter. Og med flere konkurser som resultat, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i Virke.
Derfor tror også han at nye lavprisselskaper nå er sultne på å konkurrere med Norwegian og Ryanair i Norge.
– De ser at nordmenn er kjøpesterke passasjerer. Da er det naturlig å vurdere muligheten for å skumme fløten her. Og i startfasen vil billettprisene bli presset maksimalt, sier Forsdahl til NRK.no.
Hans råd til passasjerene er å reise mens billettene er ekstra rimelige. – For det kommer ikke til å vare. All nysatsing koster, og det går selvsagt en grense for hvor lave prisene kan bli, minner han om.
Forsdahl mener det blir en spennende situasjon hvis flere aktører kommer inn på det norske markedet.
– Hvis operatører må trekke seg tilbake fra markedet igjen, eller redusere tilbudet sitt, er det disse passasjerene som rammes, sier reiselivsdirektøren.
- LES OGSÅ:
Mange konkurrenter
Konkurransen strammer seg til for Norwegian og Ryanair i Norge, med andre ord.
NIKI, Wizz Air, Germanwings og airBaltic er andre lavprisselskaper som allerede flyr på Norge. Også SAS satser mer på lavpriskampanjer.
– Den største aktøren på en rute er den som har den såkalte referanseprisen. Nye aktører justerer seg i forhold til den. I oppstartsfasen er det naturlig at de legger seg lavere i pris for å få innpass på markedet, sier Svein Erik Søgård i Travelmarket.
- LES OGSÅ:
Ønsker mer konkurranse velkommen
Heller ikke Norwegian ser bort fra at enda flere flyselskaper nå vurderer å prøve seg i Norge.
– I så fall ønsker vi konkurransen velkommen. Vi er veldig komfortable med det produktet vi tilbyr, sier informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian.
Hun mener det ikke er tvil om at situasjonen er tøff i deler av flybransjen akkurat nå.–Et godt eksempel på det, er at fire europeiske selskaper har gått konkurs bare hittil i år, sier hun.
Både Spanair, ungarske Malev, Sterling i Danmark og svenske Skyways har takket for seg i løpet av få måneder.
– For Norwegian er det viktig å være på tå hev hele tiden, slik at produktet tilpasser seg markedets ønsker og behov. For å kunne tilby så lave priser som mulig, er det viktig for oss å holde våre egne kostnader nede slik at vi lever opp til vår filosofi om at alle skal ha råd til å fly. Den går vi ikke ifra uansett hvordan konkurransen utvikler seg, sier Åsa Larsson.