NRK Meny
Normal

Kan bli slutt på råbillige flybilletter

– Det går en grense for hvor billige billettene kan bli, sier reiselivsdirektør.

Vueling og Flybe

Lavprisselskapene Vueling og Flybe Nordic satser i Norge, og presser prisene. Handelsorganisasjonen Virke tror riktignok at de billige billettene vil forsvinne.

Foto: Flybe / curimedia/flickr.com/CC (montasje)

Situasjonen er dramatisk på det europeiske flymarkedet. Mange ruter har på få måneder mistet 30 prosent av passasjerene, og flyselskaper har gått konkurs.

Nå er Norge blitt et satsingsområde. For her flyr vi like mye som før.

Rimelige billetter hos Norwegian og Ryanair har lenge dominert den månedlige flyprisindeksen fra reisesøkemotoren Travelmarket. Nå utfordres de av nykommerne Vueling og Flybe Nordic.

Selskapet Flybe har den laveste prisen for en tur/returbillett mellom Oslo og Stockholm. 608 kroner er et par hundrelapper rimeligere enn Norwegians billigste alternativ.

Og fra Stavanger til Barcelona har det spanske lavprisselskapet Vueling den billigste prisen med 1731 kroner.

Billigste tur fra Stavanger via Oslo med Norwegian koster rundt 4.000 kroner i samme periode, mens SAS tar 4.400 på sin nye direkte sesongrute fra Stavanger til Barcelona, ifølge indeksen.

Prisene gjelder den siste uka i juni, og ble funnet fire uker før avreise. Skatter og avgifter, men ikke spesialgebyrer, er inkludert.

Flere byer

Svein Erik Søgård

Norge er nå et interessant marked for mange lavprisselskaper, mener Svein Erik Søgård i Travelmarket.

Foto: Travelmarket

FlyBe har nå ruter mellom Bergen og Storbritannia, samt Trondheim–Helsinki og altså den nye fra Oslo til Stockholm.

Vueling starter på sin side direkterute fra Stavanger til Barcelona i sommer.

– Norwegians suksess på hjemmebane blir lagt merke til av konkurrentene ute i Europa, sier daglig leder Svein Erik Søgård i Travelmarket til NRK.no.

– At Norge er lite preget av finanskrisen er ytterligere en grunn for dem til å snuse på det norske markedet.

Flere underveis?

Søgård ser ikke bort fra at flere såkalte lavprisaktører snart dukker opp på norske flyplasser.

– EasyJet og Transavia er store og velkjente selskaper. Jeg blir ikke overrasket om også de snart prøver seg i Norge. Iceland Express er også en mulighet, sier Søgård.

EasyJet opererer i København og Stockholm. Transavia, lavprisselskapet til KLM og Air France, har tidligere operert fra både svenske og danske byer. Men akkurat nå er altså ikke Norge på de to selskapenes rutekart.

Iceland Express flyr i sommer til en rekke europeiske destinasjoner, blant andre Göteborg, Billund og København.

Svein Erik Søgård regner med at Flybe og Vueling presser prisene sine maksimalt nå, for å få et fotfeste blant reiseglade nordmenn.

Mange sliter

Rolf Forsdahl

Det kan være risikabelt å kjøpe billett hos nyetablerte flyselskaper lang tid i forveien, mener reiselivsdirektør Rolf Forsdahl.

Foto: Virke

Nå er det overskudd på flykapasitet i Europa.

– Flere av de store markedene har tørket ut ganske brutalt, med en salgssvikt på nærmere 30 prosent på mange ruter. Og med flere konkurser som resultat, sier reiselivsdirektør Rolf Forsdahl i Virke.

Derfor tror også han at nye lavprisselskaper nå er sultne på å konkurrere med Norwegian og Ryanair i Norge.

– De ser at nordmenn er kjøpesterke passasjerer. Da er det naturlig å vurdere muligheten for å skumme fløten her. Og i startfasen vil billettprisene bli presset maksimalt, sier Forsdahl til NRK.no.

Hans råd til passasjerene er å reise mens billettene er ekstra rimelige. – For det kommer ikke til å vare. All nysatsing koster, og det går selvsagt en grense for hvor lave prisene kan bli, minner han om.

Forsdahl mener det blir en spennende situasjon hvis flere aktører kommer inn på det norske markedet.

– Hvis operatører må trekke seg tilbake fra markedet igjen, eller redusere tilbudet sitt, er det disse passasjerene som rammes, sier reiselivsdirektøren.

Mange konkurrenter

Konkurransen strammer seg til for Norwegian og Ryanair i Norge, med andre ord.

NIKI, Wizz Air, Germanwings og airBaltic er andre lavprisselskaper som allerede flyr på Norge. Også SAS satser mer på lavpriskampanjer.

– Den største aktøren på en rute er den som har den såkalte referanseprisen. Nye aktører justerer seg i forhold til den. I oppstartsfasen er det naturlig at de legger seg lavere i pris for å få innpass på markedet, sier Svein Erik Søgård i Travelmarket.

Ønsker mer konkurranse velkommen

Åsa Larsson

Åsa Larsson i Norwegian vil gjerne ha mer konkurranse.

Foto: Norwegian

Heller ikke Norwegian ser bort fra at enda flere flyselskaper nå vurderer å prøve seg i Norge.

– I så fall ønsker vi konkurransen velkommen. Vi er veldig komfortable med det produktet vi tilbyr, sier informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian.

Hun mener det ikke er tvil om at situasjonen er tøff i deler av flybransjen akkurat nå.–Et godt eksempel på det, er at fire europeiske selskaper har gått konkurs bare hittil i år, sier hun.

Både Spanair, ungarske Malev, Sterling i Danmark og svenske Skyways har takket for seg i løpet av få måneder.

– For Norwegian er det viktig å være på tå hev hele tiden, slik at produktet tilpasser seg markedets ønsker og behov. For å kunne tilby så lave priser som mulig, er det viktig for oss å holde våre egne kostnader nede slik at vi lever opp til vår filosofi om at alle skal ha råd til å fly. Den går vi ikke ifra uansett hvordan konkurransen utvikler seg, sier Åsa Larsson.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.