Hopp til innhold

Finn din ungdomsbil

Er du ung og drømmer om din første bil? Her er tipsene for å unngå å kjøpe et vrak som lopper deg for pengene dine.

Karim Volvo

Karim ønsket seg en Volvo 240, som fortsatt er en populær ungdomsbil

Foto: Birte Njøsen Horne / NRK

Karim Alexander Bougacha (16) fra tv-serien Teenage Boss drømte om å kjøpe sin egen Volvo 240, for å mekke på og øvelseskjøre med. Hva er din bildrøm?

Før du tar ut dine siste sparepenger på en bil som ser bra ut, men som du vet lite om, kan det være en god idé å lytte til rådene fra et par eksperter.

Se Teenage Boss i nett-tv her.

Ikke kjøp ut fra følelsene dine

– 99 prosent kjøper seg en ungdomsbil ut fra følelsene, om den har fine knapper eller seter, sier Jarmund Indrelid, som har mange års erfaring som bilmekaniker og opphugger.

Men å styre bilkjøp etter følelser, er ikke alltid like lurt. Et dårlig bilkjøp kan fort gi deg både høyere verkstedutgifter og høyere årlig forsikringspremie enn det du ga for bilen.

Indrelid har disse tipsene til deg som skal kjøpe en gammel bil i lav prisklasse:

  • Kjøp ikke den mest vanlige ungdomsbilen. Gamle BMW-er er svært populære blant unge, men kan være veldig dyre å forsikre nettopp fordi mange unge kjører dem slik at skadestatistikken blir høy. Sjekk derfor forsikringspremien på bilen du vurderer å kjøpe. Unngå også gamle franske biler. Kjøp japansk, de har vist seg å være mest driftssikre.
  • Kjøp en bil som har vært i daglig drift og som er EU-godkjent. Unngå gamle biler som har stått lenge. De kan ha fått skader av å stå, som koster mye å reparere.
  • Før du kjøper, bør du sjekke bilen enten hos NAF eller på et verksted. De hundrelappene det koster kan spare deg for mye større utlegg senere.
  • Jo billigere bil, jo viktigere er det at du kan mekke selv. Det koster 1000 kroner timen nesten uansett hvor du setter bilen på verksted.
Karim og Jarmund Indrelid

Jarmund Indrelid råder Karim til å tenke over hvor mye penger han vil bruke på bildeler.

Foto: Halvard Jakobsen/NRK

Da Karim møtte Indrelid, fikk han råd om å tenke over om han hadde råd til både å kjøpe, sette i stand og bruke bilen.

– Uten jobb kommer du ingen vei. Selv om du har spart opp penger, kan du være kvitt dem på en dag hvis du vil. For deg som liker å mekke, er jobb nummer én å prioritere hvilke deler du kjøper. Ellers risikerer du å ha en bil som står i tusen deler og ikke kan kjøres, sier Indrelid.

Dette bør du sjekke

NAFs Jan Ivar Engebretsen råder ungdommer til å ta med en kyndig kompis som kan være med og se på bilen før du kjøper den.

Her er det Engebretsen mener du bør sjekke på en bruktbil:

  • OMLAKKERING: Skyldes ofte kollisjonsskader.
  • BULKER: Hvis bilen er relativt ny, bør du få avslag for småbulker.
  • RUST: Sjekk spesielt kanaler, hjulbuer og nedkant av dørene, samt innerside bakluke.
  • DEKKMØNSTER: Minimumsdybden på vinterdekk skal være minimum 3 mm og 1,6 mm på sommerdekk. Nye dekk koster fort 4000–5000 kroner. Sjekk at dekket er jevnt slitt over hele overflaten. Ujevn slitasje kan tyde på forstillings-/hjulopphengsfeil.
  • MOTOR: Sjekk at motorrommet ser pent ut. Batteripoler skal være rene. Sjekk om motoren har synlig tegn etter olje eller kjølevannsslitasjer. Husk å sjekke at registerreim er byttet, hvis bilen har dette.
  • BAKLUKEN: Sjekk om baklukedemperne fungerer bra og holder luken oppe.
  • DØRFUNKSJON: Sjekk om dører/skyvedører lukker greit uten slark eller ulyd. Sjekk om alle elektriske vindusheiser går helt ned og opp.
  • SLITT STOFF: Sjekk for rifter, sigarettglohull og slitasje i interiøret. Det kan si mye om bruken av bilen. Sjekk om det er samsvar mellom kilometerstand og slitasje.
  • KNOTTE- OG HEISTEST: Vri, skru og trykk på alle knotter og brytere for å se om de virker. Sjekk klimaanlegget. Virker alle instrumentene?
  • SERVICEHEFTET: Punktlige servicer er en svært god indikator på at bilen er i god stand.
  • PRØVEKJØR! Starter bilen lett? Tar kløtsjen langt ute eller ujevnt, kan det tyde på at den er slitt. Gir fra første til femte eller sjette og tilbake igjen. Hvis det er noe feil (tung og vanskelig å få i gir) kan dette bli en kostbar reparasjon. Sjekk også med en kraftig innbremsing. Drar bilen til en av sidene kan det også bli en kostnadskrevende reparasjon.
  • RUTER OG GLASS: Sjekk at frontruten og alle lykteglassene er hele. Dette er ofte dyre deler å bytte når du ikke passerer den periodiske kontrollen.

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver NAF

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF råder deg til å sjekke gamle bruktbiler grundig før du handler.

Foto: NAF

Bruk kontrakt

Hos Forbrukerrådet er bilsaker fortsatt det de får inn mest klager på. En del av klagene kunne vært unngått dersom kjøpere hadde sikret seg en bedre kontrakt for bilkjøpet.

– Få ned på papiret alle opplysninger og løfter fra selger. Vårt inntrykk er at det fortsatt er folk som ikke bruker kontrakt når de kjøper bil. Det er særlig et problem mellom privatpersoner, sier Ingeborg Flønes som er direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet.

Både på Forbrukerrådet og NAF sine nettsider kan du laste ned kontrakter for bilkjøp mellom private.

Karim fornøyd

Det ble til slutt en Volvo 240 GLE 87-modell på Karim. Bilen var billig. Den kostet bare 6000 kroner, og selgeren kjente han fra før.

Så nå føler han seg trygg på at han har gjort et godt kjøp for sparepengene sine og det han har begynt å tjene på å jobbe ved siden av skole.

Han har ikke noe gjeld på bilen. Og mekkingen gjør han selv.

– To dager etter at jeg fikk jobb, kjøpte jeg meg bil. Det har gått strålende. Jeg har kjøpt mye deler, skrudd på den og råna rundt med folk som har lappen, sier Karim.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)