Fet etter ferien?

Kom i gang med treningen nå!

Trening
Foto: ScanStockPhoto

Kilde: Sosial- og Helsedirektoratet, Olympiatoppen

Trening

Styrketrening er bra, men begynn forsiktig og øk gradvis.

Foto: Unspecified

Har det blitt mye øl og pizza - eller kanskje brus og is i ferien? Har joggeskoene stått ubrukt hjemme og kiloene samlet seg på magen etter late feriedager? 

Fortvil ikke, finn frem joggeskoene!

TEST DEG SELV: Spiser du sunt?

TEST DEG SELV: Er du avhengig av sukker?

LES OGSÅ: Slik trener du deg slank

- Lur inn litt trening

Den beste måten å gå ned i vekt på, er ifølge Sosial- og helsedirektoratet å kombinere et sunt kosthold med regelmessig trening.

Og det behøver ikke være vanskelig å lure inn litt trening i hverdagen.

Du kan for eksempel sykle til jobb i steden for å ta bilen, eller du kan droppe heisen til fordel for trappene.

En rask spasertur på kvelden gir også god treningseffekt.

De første fem-seks ukene du tar opp igjen treningen, bør du ikke trene mer enn tre ganger i uken - og det holder at treningsøkten varer omkring 30 minutter.

TEST DEG SELV: Hvor god kondis har du?

LES OGSÅ: Tren med Yngvar

- Trenger ikke bli utmattet

Det er ikke nødvendig å bli helt utmattet for å komme i form. Det er bedre å gjennomføre en litt lengre treningsøkt med moderat intensitet, enn å trene harde, korte økter. 

Løping, rask gange, sykling, svømming, skigåing, dans, aerobics, squash og vekttrening kan være fine mosjonsaktiviteter, som krever bruk av store muskelgrupper.

Husk også at skippertaksmentaliteten fører sjelden frem. Det lønner seg å trene regelmessig og til faste tider.

Avtal for eksempel med venner om å trene sammen. Det er både sosialt og gjør det enklere å komme seg ut på trening.

LES OGSÅ: Slik holder du koken

 

 

Joggere

Det holder å trene i tretti minutter i oppstartingsfasen.

Foto: ScanStockPhoto

Lytt til kroppen

Det er viktig å ta hensyn til kroppens signaler. De første ukene med uvante bevegelser blir du sannsynligvis litt øm og stiv i muskulaturen. Det er ikke farlig, og du kan fortsette å trene som normalt. 

Men gir symptomene seg ikke, eller forsterkes under trening, kan det være lurt å ta det med ro noen dager, før du starter forsiktig å trene igjen.

LES OGSÅ: Stavgang for vonde hofter

- Ikke strenge dietter

Ferien er en tid for utskeielser, også på matfronten. Men når hverdagen er tilbake - og den deilige feriematen kun er et godt minne - gjelder det å være bevisst på det man putter i seg.

Det betyr ikke at et sunt kosthold er det samme som å følge strenge dietter.

Men du bør passe på å ikke spise for mye salt-, sukker- og fettholdig mat.  For mye av disse mattypene kan føre til overvekt og diverse livsstilsrelaterte sykdommer.

Husk også på å få i deg nok fisk, frukt og grønt, grove kornprodukter og magre kjøttvarer.

 

LES OGSÅ: - Tren etter du har spist

LES OGSÅ: Heller potet enn ris og pasta

 

FÅ PULS-NYHETSBREV GRATIS. TRYKK HER

TV og radio

Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Kunne du tenkt deg å sove i same seng som kong Olav? I sesongpremieren på Solgt tar programleiar Frode Søreide med seg to lag med meklarar frå Austlandet til Narvik. Her skal dei tippe pris på tre eigedomar. Kven tippar nærast? Ei av utfordringane er eit gamalt og ærverdig pensjonat, som mellom annan Kong Olav har gjesta ved fleire høve. Sesong 5 (1:6)