Størst kvalitetsheving er det på fersk laks, mens steinbiten fortsatt ikke er mye å skryte av.
Sommerens gladmelding til alle som liker fersk fisk kommer fra Forbrukerrådet, som har sjekket innholdet i 15 fiskedisker. Analyser av 63 prøver kjøpt inn hos Coop, ICA og Norgesgruppens butikker samt noen frittstående fiskehandlere viser at bransjen har skjerpet seg. I fjor fikk halvparten av prøvene tommelen ned.
Denne gang er det Trondheim og Akershus som er undersøkt. Og trønderne kommer best ut. Av fem fiskeslag er det bare steinbit som ikke holder mål, selv om kvaliteten også på den fisken er noe bedre enn i fjor.
Fjorårets fiskesjekk omfattet mer enn dobbelt så mange butikker på flere steder i landet. Da var resultatet nedslående. Halvparten av fisken inneholdt så mange forråtnelsesbakterier at kvaliteten ble betegnet som tvilsom eller helt uakseptabel. Interessant nok var fiskekvaliteten aller dårligst i de butikkene som lå nærmest sjøen.
De fleste har skjerpet seg
Inspektørene fra Forbrukerrådet har i sommer opptrådt som helt vanlige "anonyme" kunder når de handlet inn prøver til analyse. De butikkene som viser mest framgang i år kom dårligst ut i den forrige undersøkelsen, der ICA-kjeden havnet nederst.
Størst kvalitetsheving er det på laks, der andelen "god kvalitet" har gått opp fra 57 prosent i fjor sommer til 87 prosent i år. Torsk holder stillingen med 87 prosent mot 86 prosent i fjor. Andelen godkjent sei har økt fra 50 til 79 prosent.
Aller best er resultatet for sprengt uer, der samtlige prøver viser god kvalitet. Den fisken ble ikke sjekket i fjor
Men det er fortsatt en vei å gå for de butikkene som selger steinbit. Kvalitetsstempelet godkjent har riktignok økt fra 29 prosent i fjor til 40 nå i sommer. Men det er selvsagt ikke bra at mer enn halvparten av den ferske steinbiten fortsatt har dårlig kvalitet.
En tilfeldighet?
Selv om resultatet fra den nye fiskesjekken er generelt oppløftende, så er det fortsatt noen butikker som ikke helt får det til. Coop selger ferdigpakket fisk med pakke- og holdbarhetsdato. Fisken fra Coop OBS på City Syd i Trondheim får tommelen opp, mens tilsvarende fisk med identisk datostempel fra Coop OBS på Lillestrøm har dårlig kvalitet.
Hvorfor det er slik, vil rådgiver Finn T. Aas i Forbrukerrådet ikke spekulere i. Det kan skyldes tilfeldigheter eller manglende oppfølging fra bedriftene. - Men vi tar det for gitt at kjedene ser på de butikkene som kommer dårlig ut og setter inn passende tiltak, sier han.
Årets
viser at folk flest er lite fornøyd med salget av fersk fisk. Bare eiendomsmeglere, snekkere og taxibransjen har lavere tillit. Også derfor kommer Forbrukerrådet til å fortsette sine kontroller av norske fiskedisker.