Da Wenche Eidså var på spa-ferie med mannen sin i Sverige tidligere i år, var alt betalt på forhånd, også maten.
– Men da vi skulle gjøre opp regningen, viste det seg at vi hadde blitt trukket for en middag vi ikke skulle betalt for, forteller hun til NRK.no.
Hotellet førte tilbake beløpet og trakk deretter riktig sum fra kortet. Det tapte Eidså 158 kroner på.
- Les også:
Ulik kurs på penger ut og inn
- Da vi kom hjem så jeg at de hadde tatt en differanse da jeg kontrollerte transaksjonene mine, forklarer hun.
Problemet oppsto fordi hotellet tar én kurs når de trekker beløpet fra kontoen og en annen kurs når de skal sette beløpet tilbake.
Jo større beløp du skal betale, jo større differanse blir det.
Hvis du trekkes med en null for mye på en stor regning, kan tusenlapper forsvinne fra kontoen bare ved at pengene blir tatt ut og settes tilbake.
- Les også:
– Har ikke gjort det riktig
Men kundene skal egentlig ikke få valutatap ved feiltastinger, opplyser informasjonssjef Aud-Helen Rasmussen i DnBNOR til NRK.no.
– Salgsstedene har en spesiell kode de skal bruke dersom de gjør noe feil. Da skal nemlig kunden ha hele beløpet tilbake, slår hun fast.
– Dersom brukerstedet ikke har brukt koden, kan man tape penger både på valutadifferansen og et valutapåslag, forklarer hun.
Dette tapet må man regne med dersom man hever et kjøp, men altså ikke ved feil - såfremt du har betalt i lokal valuta, slik man normalt vil gjøre.
Gir deg pengene tilbake - hvis du oppdager det
Pengene du har tapt, kan du få tilbake, men bare hvis du oppdager feilen selv.
– Man må da fylle ut en reklamasjonsmelding i nettbanken og forklare hva som har skjedd, sier Rasmussen.
DnBNOR har rundt 100 klager i året på denne typen saker, men regner med at en del kunder ikke oppdager at de har blitt feilbelastet.
– Det er alltid viktig å følge med på kontobevegelsene, spesielt hvis det har skjedd noe feil i forbindelse med betaling, understreker hun.
- Les også:
Ikke betal i norsk valuta
En annen kursfelle på utenlandsferie er hvis du tar imot tilbudet om å betale i norsk valuta.
– Da bærer du hele valutarisikoen selv, også hvis det skjer en feil, forklarer Rasmussen.
Hun råder til å alltid betale i lokal valuta dersom du bruker kort.
- Les også: