Coop-kunde Hans Vang reagerte da han så kvitteringen fra Coop Obs! på Lade i Trondheim denne uken.
– Teksten på kvitteringen er egnet til å villede kunden om hvilke rettigheter forbrukerkjøpsloven gir, sier Coop-kunden til NRK.no.
- Har du hatt problemer med butikker som ikke følger loven? Kontakt NRK.nos journalist!
Hans Vang ble så overrasket over ordlyden på kvitteringen, at han la ut bilde på Twitter:
«Coop obs! er ikke HELT stødig når det kommer til kjøpsrett», postet han.
Meldingen ble delt og kommentert av flere på Twitter rett etter.
Nederst på kvitteringen står det nemlig:
«Garantitid 1 år i henhold til en hver tid gjeldende kjøpslov. Garantilapp må medbringes ved reklamasjon.»
- Les også:
– Kritikkverdig
Forbrukerrådet bekrefter at teksten ikke stemmer med loven.
– En garanti skal gi deg bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Hvis ikke kan den være ulovlig, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, til NRK.no.
– Vi synes det er kritikkverdig at Coop ikke også nevner at de som handler privat i utgangspunktet har to års reklamasjonsrett. Fristen kan forlenges til fem år hvis det er en vare som er ment å vare vesentlig lenger, sier Halsos videre.
Teksten om at du må ha med kvitteringen ved reklamasjon stemmer heller ikke:
– Det er heller ikke slik at du mister rettighetene dine hvis du har mistet kvitteringen, men du må sannsynliggjøre at du har kjøpt varen i butikken. En bankutskrift pleier å holde. Kjøper du kontant, så spar på kvitteringen, forklarer Forbrukerrådets mann.
- Les også:
– Praktiserer selvfølgelig forbrukerkjøpsloven
Coop er raske til å reagere når NRK.no tar kontakt med dem torsdag denne uken.
– Den nevnte teksten har kun stått på kvitteringer lokalt. Vi beklager dette, og har allerede rettet opp feilen, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge.
– Hvor lenge har den feilaktige teksten stått på kvitteringene?
– Det kjenner jeg dessverre ikke til, sier hun.
– Hva er deres kommentar til twitringen om at Coops Obs! ikke er helt stødig på kjøpsrett?
– Vi kjenner selvsagt forbrukerkjøpsloven og praktiserer denne. Til kunden som twitret, vil jeg jeg gjerne få si tusen takk for engasjementet og tilbakemeldingen! Vi setter stor pris på at kunder melder fra om feil, slik at vi raskt kan få rettet dem opp, uttaler Coops talskvinne.
- Les også: