NRK Meny

Feil på kvitteringer fra Coop

– Kritikkverdig, mener Forbrukerrådet. Coop retter nå opp, etter Twitter-klager.

Feil på Coop-kvittering

Her er kvitteringen kunden på Coop Obs! på Lade i Trondheim reagarte på denne uken. Kvitteringen gir deg feil informasjon om klagerettighetene dine.

Foto: Hans Vang/Maria Elsness/Montasje / NRK

Artikkelen er flere år gammel.

Twitter

Twittermeldingen Hans Vang la ut tidligere denne uken.

Foto: Hans Vang / Skjermdump Twitter
Martin Skaug Halsos, Kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet

– Vi synes det er kritikkverdig at Coop ikke også nevner at de som handler privat i utgangspunktet har to års reklamasjonsrett, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Foto: Kjell HÃ¥kon K. Larsen
Kristin Paus

– Vi kjenner selvsagt forbrukerkjøpsloven og praktiserer denne, sier Kristin Paus i Coop.

Foto: Coop

Coop-kunde Hans Vang reagerte da han så kvitteringen fra Coop Obs! på Lade i Trondheim denne uken.

– Teksten på kvitteringen er egnet til å villede kunden om hvilke rettigheter forbrukerkjøpsloven gir, sier Coop-kunden til NRK.no.

Hans Vang ble så overrasket over ordlyden på kvitteringen, at han la ut bilde på Twitter:

«Coop obs! er ikke HELT stødig når det kommer til kjøpsrett», postet han.

Meldingen ble delt og kommentert av flere på Twitter rett etter.

Nederst på kvitteringen står det nemlig:

«Garantitid 1 år i henhold til en hver tid gjeldende kjøpslov. Garantilapp må medbringes ved reklamasjon.»

– Kritikkverdig

Forbrukerrådet bekrefter at teksten ikke stemmer med loven.

– En garanti skal gi deg bedre rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Hvis ikke kan den være ulovlig, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, til NRK.no.

– Vi synes det er kritikkverdig at Coop ikke også nevner at de som handler privat i utgangspunktet har to års reklamasjonsrett. Fristen kan forlenges til fem år hvis det er en vare som er ment å vare vesentlig lenger, sier Halsos videre.

Teksten om at du må ha med kvitteringen ved reklamasjon stemmer heller ikke:

– Det er heller ikke slik at du mister rettighetene dine hvis du har mistet kvitteringen, men du må sannsynliggjøre at du har kjøpt varen i butikken. En bankutskrift pleier å holde. Kjøper du kontant, så spar på kvitteringen, forklarer Forbrukerrådets mann.

– Praktiserer selvfølgelig forbrukerkjøpsloven

Coop er raske til å reagere når NRK.no tar kontakt med dem torsdag denne uken.

– Den nevnte teksten har kun stått på kvitteringer lokalt. Vi beklager dette, og har allerede rettet opp feilen, sier Kristin Paus, kommunikasjonsdirektør i Coop Norge.

– Hvor lenge har den feilaktige teksten stått på kvitteringene?

– Det kjenner jeg dessverre ikke til, sier hun.

– Hva er deres kommentar til twitringen om at Coops Obs! ikke er helt stødig på kjøpsrett?

– Vi kjenner selvsagt forbrukerkjøpsloven og praktiserer denne. Til kunden som twitret, vil jeg jeg gjerne få si tusen takk for engasjementet og tilbakemeldingen! Vi setter stor pris på at kunder melder fra om feil, slik at vi raskt kan få rettet dem opp, uttaler Coops talskvinne.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.