Regjeringen skylder på trafikksikkerhet for å gi oss flere hundre millioner kroner ekstra i skatt, mener blant andre Trygg Trafikk. Blir det høyere bøter i statsbudsjettet som kommer 14. oktober, vil imidlertid Trygg Trafikk aksjonere. Høyere bøter øker nemlig ikke trafikksikkerheten.
Rune Elvik ved Transportøkonomisk Institutt er en annen ekspert, en av Norges fremste på trafikksikkerhet. For ett år siden la han frem en rapport om fartsbøter. Rapporten viste at det ikke blir bedre trafikksikkerhet av å gjøre fartsbøtene høyere. Han ble derfor ganske overrasket da regjeringen satte opp bøtene 1. februar i år.
Forbrukerinspektør Elisabet Grøndahl ser nærmere på hvorfor fartsbøtene stiger år etter år.
FBI forteller også en historie om en mann som har hatt tre alvorlige nesten-ulykker med sin motorsykkel - verkstedet klarer ikke å finne og reparere feilen. Nå vil han heve kjøpet, men det er ikke så lett.