Hopp til innhold

Hestekrefter, miljø og bensinpris betyr lite

Britisk undersøkelse viser hva som er førsteprioritet når man kjøper bil. Mye tyder på at nordmenn tenker likt.

Nye biler
Foto: Patrice MAGNIEN / pmagnien@msn.com/MAXPPP

Nesten halvparten av bileierne i Storbritannia vurderer å bytte ut den gamle doningen med en ny bil i løpet av de neste to årene.

Men bare 29 prosent av dem oppgir nå drivstoffutgifter som begrunnelse for å bytte, mot 45 prosent for bare et halvt år siden.

Mange vil bytte

Den britiske bilistorganisasjonen AA (Automobile Association Limited) har spurt 13 332 av sine medlemmer om de planlegger å kjøpe ny bil, og i tilfelle hvorfor.

Dette svarte de:

  • Over 5 000 av dem svarte at ny de vurderer bilkjøp innen to år
  • Bilens sikkerhet og holdbarhet er blitt den aller viktigste begrunnelsen for å bytte.
  • Fartsressurser og hestekrefter har minst betydning.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Jeg kjenner ikke til at det er gjort store norske undersøkelser i det siste om hvorfor folk bytter bil. Forskning og erfaring tyder likevel på at lettelser i bilavgiftene slår sterkere ut enn drivstoffkostnader når nordmenn bestemmer seg for ny bil, sier instituttsjef Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt.

– Får man valget mellom å spare 10 000 kroner i kjøpsavgift eller samme og kanskje høyere beløp i drivstoffkostnader i årene etterpå, legger de fleste størst vekt på innkjøpsprisen.

– Norske bilkunder er åpenbart litt nærsynte på dette feltet, men det kan selvsagt variere med hvor sterk privatøkonomien er, sier han.

De med dårligst råd vil trolig være mest nærsynte, mener Fridstrøm.

Lommebok framfor miljø

Bare 12 prosent av bilistene i den britiske undersøkelsen svarer at miljøhensyn har avgjørende betydning for deres valg av bilmerke. I fjor høst svarte 18 prosent det samme.

Hver fjerde nybilkjøper vurderer likevel å satse på en bil som slipper ut lite CO2 hvis de belønnes for dette gjennom lavere skatter og avgifter.

Lederen i AA, Edmund King, sier til forbrukermagasinet Which at undersøkelsen ikke bare gir ny kunnskap om folks motiver for å velge bilmerke i 2009.

– Resultatene viser også hvor viktig det er for bilbransjen at samfunnet støtter kundene økonomisk slik at bilparken kan bli mer moderne, mener han.

Denne måneden innfører britene en vrakpant på minst 2.000 pund (omlag 19.600 kroner) for biler som er mer enn 10 år gamle når eieren kjøper et nytt kjøretøy.

Regjeringen bidrar med halvparten av beløpet, og oppfordrer leverandørene til å betale det samme eller mer. Det stilles ingen miljøkrav til den nye bilen når man får vrakpant.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)