Det var elleville tilstander på kraftmarkedet i vinter. Prisene føk til værs og norske strømkunder skiftet leverandør som andre skifter skjorte. Mange kraftselskaper har det siste året drevet aggressiv markedsføring for å kapre nye kunder. Men for enkelte har det gått så fort i svingene at de har glemt å følge opp kundene sine.
9. desember i fjor skiftet Kjell Skjerven fra Shell til Tindra energi. To uker tidligere hadde Skjerven forskuddsbetalt 3900 kroner til Shell – betaling for strømforbruket i November og Desember. Da Skjerven skiftet hadde han derfor 1800 kroner til gode fra Shell for strøm som var betalt men ikke brukt.
Etter to måneder uten å ha sett noe til pengene kontaktet Skjerven Shells kundetelefon. Der fikk han bare høre at de ikke hadde mottatt måleravlesning fra Skjerven og derfor ikke kunne foreta sluttoppgjør.
Men Skjerven hadde lest av måleren og levert avlesningen 10. desember.
Pengene tilbake etter fire måneder
Et uttall henvendelser og mange unnskyldninger senere hadde han fortsatt ikke mottatt pengene i slutten av mars. Da tok han kontakt med Forbrukerinspektørene.
Da skjedde alt forferdelig raskt hos Shell, og 4. april, nesten fire måneder etter at kraftleveransenen fra Shell opphørte, kom pengene inn på Skjervens konto.
– Ved en feil hadde Skjervens måleravlesning blitt lagt på manuell behandling, og der har den dessverre blitt liggende, sier informasjonsjef Per Ander Owren i Shell.
Han har ingen god forklaring på hvorfor Skjerven måtte vente så lenge, men beklager sterkt at det har tatt lang tid.
– Gå til inkasso
Shell er ikke det eneste selskapet som somler med oppgjør overfor kundene sine.
– Vi har mottatt et meget stort antall henvendelser fra kunder som ikke har fått korrekt oppgjør, forteller juridisk rådgiver Jon-Andreas Lange i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet vurderer nå å anmelde Artic Entel for grovt underslag, i følge Forbrukerrapporten (Les mer her: Strømleverandør anmeldes for underslag?).
Selskapet ble suspendert fra kraftbørsen i vinter og har sendt ut sluttavregninger til kundene sine. I mange tilfeller har de glemt innbetalt forskutt og a konto beløp, ofte flere tusen kroner for strøm som ikke ble levert.
Får du ikke pengen tilbake innen fristen - gå til inkasso, råder Trygve Bergsåker.
– Gå til inkasso mot selskapene, hvis de ikke betaler innen fristen, anbefaler amanuensis Trygve Bergsåker ved Institutt for Privatrett ved universitetet i Oslo.
– Sendt et skriftlig krav om penger du har til gode så raskt som mulig. Ikke bruk masse tid på å ringe kundetelefoner som ikke gir deg noen hjelp, anbefaler Trygve Bergsåker. Han er ekspert i forretningsjus ved Institutt for Privatrett ved universitetet i Oslo.
En måned etter at et skriftlig krav om betaling er sendt, kan du kreve 12 prosent rente på pengene du har til gode og purregebyr på 52 kroner.
Får du ikke pengene, sender du purring med to ukers frist og gjør oppmerksom på at kravet blir sendt til inkasso dersom det ikke blir betalt innen fristen.
– Jovisst kan privatpersoner gå til inkasso mot store firmaer, sier Bergsåker.
Du kan godt kjøre inkassosaken selv, men Bergsåker anbefaler deg å ta kontakt med et inkassoselskap for å gjøre jobben.
– Men er ikke dette risikabelt?
– Dersom det er strid om kravet, kan du risikere å måtte betale inkassogebyrene selv. Men hvis du vet at du har penger til gode hos et kraftselskap, burde det ikke herske noen tvil, sier Bergsåker