Hopp til innhold

Får du virkelig pengene tilbake?

Mange matvarer er merket med kvalitets- og smaksgaranti. Men får du virkelig pengene tilbake eller nytt produkt om du ikke er fornøyd? NRK Forbrukerinspektørene har sjekket.

Forbrukerinspektørene (FBI) sjekker om smaksgarantien fungerer.

Forbrukerinspektør Christian Strand ser nærmere på smaksgaranti. (Foto: Petter Nielsen)

Hva har pølsene fra Gilde, potetgullet fra Kims og Norsk Tran til felles? Jo, de lover bot og bedring dersom du ikke er fornøyd med produktene.

Haugevis av matvarer i norske butikkhyller er merket med kvalitets- eller smaksgaranti. Enkelte lover nytt produkt hvis du ikke er fornøyd, andre lar deg få pengene tilbake.

NRK Forbrukerinspektørene har gjort noen stikkprøver for å se om produsentene virkelig holder det de lover.

Ja, det fungerer!

Resultatet levner liten tvil: Alle produsentene holdt ord, og erstattet produktene eller betalte tilbake det varene kostet. I et par av tilfellene fikk vi til og med flere produkter tilbake, enn det vi hadde levert fra oss til produsentene.

Og selv om de fleste krever at du oppgir grunn for at du ikke var fornøyd, slipper du å krangle deg til ny vare eller pengene tilbake. Hos Rema 1000, for eksempel, trengte vi bare å levere inn de halvspiste Godehav-produktene, for å få pengene tilbake. Uten diskusjon.

Kims kvalitetsgaranti

Kims er en av mange produsenter som vier store deler av emballasjene til å fortelle om sin kvalitetsgaranti.

Foto: Kim Jansson / NRK

SE FORBRUKERINSPEKTØRENE:

Stikkprøvene

Norsk tran

Denne tranflasken kommer med smaksgaranti. NRK Forbrukerinspektørene hadde ingen problemer med å få pengene tilbake for produktet.

Foto: Kim Jansson / NRK

Her er en oversikt over de tilfeldig utvalgte produktene vi sjekket, og hva vi fikk tilbake fra produsentene, da vi klagde på varene:

Gildes wienerpølser har smaksgaranti. Vi smakte på pølsene og sendte dem tilbake. Vi fikk penger på konto for våre utlegg.

Finsbråtens pølser har smak- og lydgaranti. Vi sendte pølsene tilbake, og fikk dekket prisen på pølseposen, samt porto (fordi vi måtte sende hele pakken i retur).

Kims potetchips har kvalitetsgaranti. Vi fikk produkter tilbake, mer enn det vi sendte inn.

Algrens Biler har kvalitetsgaranti. Vi fikk produkter tilbake, flere enn det vi sendte inn.

Norsk Tran har smaksgaranti og vi fikk penger tilbake.

Sibella Lobnobs har kvalitetsgaranti og vi fikk penger tilbake. Her var vi den første som noen gang har sendt tilbake et produkt, ifølge produsenten.

Rema 1000s Godehav-produkter: Produktene ble levert tilbake i butikk, og vi fikk pengene tilbake.

Har vanligvis ikke krav på en ny vare

Normalt sett har du ikke krav på en ny vare om du ikke liker produktet. Men når produsenten lover noe ekstra i markedsføringen sin, er de nødt til å følge dette, ifølge norske forbrukermyndigheter.

Jo Gjedrem Forbrukerombudet

Jo Gjedrem, fagsjef i Forbrukerombudet.

Foto: CF-WESENBERG

– Smaksgaranti går ut over den vanlige reklamasjonsretten, så det trenger ikke være noe feil ved varen, det er som regel tilstrekkelig at du ikke liker varen, sier fagsjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til NRK.

Men i praksis betyr det at du kan klage på et produkt, og få pengene igjen så mange ganger du vil? Vi spurte Gilde, som har hatt smaksgaranti på pølsene sine i 30 år.

Elin Ytterdahl Tohje

Elin Ytterdahl Tohje, informasjonssjef i Nortura.

Foto: Nortura

– Smaksgaranti går ut over den vanlige reklamasjonsretten, så det trenger ikke være noe feil ved varen, det er som regel tilstrekkelig at du ikke liker varen, sier informasjonssjef Elin Ytterdahl Tohje i Nortura, som er ansvarlig for merkevaren Gilde.

Hun avviser at smaksgarantien er et markedsføringstriks.

– Dette er faktisk en garanti som vi satt på produktene våre for 30 år siden. Den gangen var det mye forskjellig på pølsemarkedet, og søkelyset var rettet mot det å være billigst mulig. Vi ville rette blikket mot kvalitet i stedet, dermed kom smaksgarantien, sier informasjonssjefen.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)