Hva har pølsene fra Gilde, potetgullet fra Kims og Norsk Tran til felles? Jo, de lover bot og bedring dersom du ikke er fornøyd med produktene.
Haugevis av matvarer i norske butikkhyller er merket med kvalitets- eller smaksgaranti. Enkelte lover nytt produkt hvis du ikke er fornøyd, andre lar deg få pengene tilbake.
NRK Forbrukerinspektørene har gjort noen stikkprøver for å se om produsentene virkelig holder det de lover.
Ja, det fungerer!
Resultatet levner liten tvil: Alle produsentene holdt ord, og erstattet produktene eller betalte tilbake det varene kostet. I et par av tilfellene fikk vi til og med flere produkter tilbake, enn det vi hadde levert fra oss til produsentene.
Og selv om de fleste krever at du oppgir grunn for at du ikke var fornøyd, slipper du å krangle deg til ny vare eller pengene tilbake. Hos Rema 1000, for eksempel, trengte vi bare å levere inn de halvspiste Godehav-produktene, for å få pengene tilbake. Uten diskusjon.
SE FORBRUKERINSPEKTØRENE:
- NRK1 onsdager klokken 19:45
- TV.NRK.NO
Stikkprøvene
Her er en oversikt over de tilfeldig utvalgte produktene vi sjekket, og hva vi fikk tilbake fra produsentene, da vi klagde på varene:
Gildes wienerpølser har smaksgaranti. Vi smakte på pølsene og sendte dem tilbake. Vi fikk penger på konto for våre utlegg.
Finsbråtens pølser har smak- og lydgaranti. Vi sendte pølsene tilbake, og fikk dekket prisen på pølseposen, samt porto (fordi vi måtte sende hele pakken i retur).
Kims potetchips har kvalitetsgaranti. Vi fikk produkter tilbake, mer enn det vi sendte inn.
Algrens Biler har kvalitetsgaranti. Vi fikk produkter tilbake, flere enn det vi sendte inn.
Norsk Tran har smaksgaranti og vi fikk penger tilbake.
Sibella Lobnobs har kvalitetsgaranti og vi fikk penger tilbake. Her var vi den første som noen gang har sendt tilbake et produkt, ifølge produsenten.
Rema 1000s Godehav-produkter: Produktene ble levert tilbake i butikk, og vi fikk pengene tilbake.
Har vanligvis ikke krav på en ny vare
Normalt sett har du ikke krav på en ny vare om du ikke liker produktet. Men når produsenten lover noe ekstra i markedsføringen sin, er de nødt til å følge dette, ifølge norske forbrukermyndigheter.
– Smaksgaranti går ut over den vanlige reklamasjonsretten, så det trenger ikke være noe feil ved varen, det er som regel tilstrekkelig at du ikke liker varen, sier fagsjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til NRK.
Men i praksis betyr det at du kan klage på et produkt, og få pengene igjen så mange ganger du vil? Vi spurte Gilde, som har hatt smaksgaranti på pølsene sine i 30 år.
– Smaksgaranti går ut over den vanlige reklamasjonsretten, så det trenger ikke være noe feil ved varen, det er som regel tilstrekkelig at du ikke liker varen, sier informasjonssjef Elin Ytterdahl Tohje i Nortura, som er ansvarlig for merkevaren Gilde.
Hun avviser at smaksgarantien er et markedsføringstriks.
– Dette er faktisk en garanti som vi satt på produktene våre for 30 år siden. Den gangen var det mye forskjellig på pølsemarkedet, og søkelyset var rettet mot det å være billigst mulig. Vi ville rette blikket mot kvalitet i stedet, dermed kom smaksgarantien, sier informasjonssjefen.
- LES OGSÅ: Denne maten må du ikke gi barn