Det betyr at dersom du i fremtiden blir tauet og ikke har anledning til å betale circa 2500 kroner kontant, eller du mener at du ble tauet urettmessig, mener FO at du nå skal få utlevert bilen uten å betale. Deretter må partene bli enige om eventuell betaling i ettertid.
– Vi fortsetter
Illustrasjonsbilde
Romerike Kranbilservice, som er et stort privat inntauingsselskap som opererer i Oslo-området, sier helt klart at de ikke vil rette seg etter dette.
– Så lenge inntauing som er rekvirert av kommunale trafikketater holder tilbake bilen inntil betaling er foretatt, vil også vi fortsette med dette. Vi mener det vil være konkurransevridende og kanskje brudd på EU-regler dersom vi blir pålagt andre vilkår enn konkurrentene, sier daglig leder Trond-Inge Tårnes i Romerike Kranbilservice.
I et brev fra advokat Kjell Weiss-Andersen jr. på vegne av flere inntauingsselskaper, blant annet Østlandske Autoberging og Romerike Kranbilservice, påpeker han blant annet:
– Det må legges til grunn at de fleste som har bil har råd til å betale cirka 2000 kroner i gebyr.
Og når Forbrukerombudet argumenterer med at en tilbakeholdelse av bilen rammer særlig personer som er avhengig av bil i jobben, svarer advokaten:
– De som er avhengig av bil i yrke, bør være ekstra påpasselige så de ikke setter seg i en situasjon hvor de blir uten bil.
– Fotografer bilen din
Illustrasjonsbilde
FO mener også at dagens praksis, hvor bileieren først må betale og deretter bevise sin uskyld, i verste fall ender med at bileieren må gå til søksmål mot selskapet for å vinne frem. FO påpeker at borttauingsfirmaet enkelt kan sikre seg bevis i slike saker.
Advokaten er imidlertid uenig, og mener at bilister bør fotografere sin egen bil når de har parkert:
”Den enkelte eier av kjøretøy kan enkelt skaffe slike bevis i form av fotografier fra vedkommende. Det må være riktig at dette pålegges den eier som unntaksvis mener han har lidt urett, isteden for å pålegge borttauingsselskapet en generell plikt til å fotografere hvert enkelt tilfelle”.
Hvis selskapene ikke retter seg etter FOs vedtak, vil saken havne i Markedsrådet. I ytterste konsekvens vil FO arbeide for å at Stortinget lovregulerer også privat inntauing.
FOs vedtak får ikke konsekvenser for biler som blir tauet av trafikksjefens etat i kommunene, siden deres og politiets inntauinger er hjemlet i Vegtrafikkloven. Dermed må du fortsatt betale i forkant hvis det er trafikketaten som har rekvirert inntauingen.