Det norske
-systemet har vært et forbilde for EU-kommisjonens vedtak om å innføre en felles europeisk bompengeordning. Om tre år vil den nye tjenesten være tilgjengelig for tyngre kjøretøyer over 3,5 tonn, og om fem år for alle biler i Europa. Også de norske.Navnet på systemet blir EETS (European Electronic Toll Service). Den tekniske standarden ble vedtatt av Europakommisjonen denne uka.
Systemet skal dekke alle motorveier, tunneller og bruer i Europa der bilistene må betale bompenger.
Resultatet blir mindre bruk av kontanter, færre køer og bedre trafikkavvikling, tror politikerne i EU. Som også håper på en styrking av visjonen om fri flyt av varer og tjenester i Europa.
Det er også bestemt at betaling via EETS ikke skal være dyrere enn nasjonale eller lokale bompenger.
Mikrobølger
- Den tekniske løsningen EU har landet på er mikrobølgeteknologien som den norske autopass-tjenesten har benyttet med stor suksess i flere år. Det synes vi er hyggelig, sier seniorådgiver Robert Fjelltun Bøe i Vegdirektoratet.
Han er en av de norske ekspertene som har deltatt i utformingen av det nye paneuropeiske bompengesystemet.
De to siste åra har Norge samarbeidet med Danmark og Sverige om en abonnementsordning som omfatter alle de norske
samt bruene over Storebælt og Øresund og enkelte fergestrekninger i nabolandene.er gratis; bilistene betaler bare for selve passeringene. Dette er ett av de første flernasjonale bompengesystemene i verden. Nå skal altså et tilsvarende system tas i bruk i hele Europa.
Bompengefinansiering blir stadig mer vanlig i vår del av verden. Frankrike, Spania, Italia og Norge er blant de landene der dette er mest vanlig akkurat nå.
Tungvint og dyrt i dag
Vegdirektoratets Robert Fjelltun Bøe er enig med EU-kommisjonens visepresident Antonio Tajani i at dette vil bety en aldri så liten revolusjon for bilister som krysser landegrenser på kontinentet.
I dag må du for eksempel bruke fem forskjellige bombrikker med ulike abonnementer hvis skal kjøre fra Norge til Portugal og vil benytte de elektroniske tjenestene. Dette er både upraktisk og dyrt.
Spesielt er det tungvint for transportbransjen, som bruker mye tid og penger på papirarbeid for å administrere diverse abonnementer og ta seg av ulike typer fakturaer.
- Kan norske bilister beholde bompengebrikkene sine når de skal kjøre i Europa?
- I startfasen ser vi for oss at de som ønsker et europeisk abonnement bytter ut den gamle brikken med en ny. De som ikke har planer om å krysse landegrenser kan beholde den gamle brikken, sier Robert Fjelltun Bøe.
Han legger til at det kanskje kan bli snakk om enda enklere satelittbaserte systemer på lengre sikt. Men det er foreløpig bare noe ekspertene snakker om, det er ennå ikke tatt noen avgjørelser om dette.