Som FBI tidligere har skrevet om, ble
.Det var i forbindelse med slukkingen av det analoge bakkenettet i Rogaland at Canal Digital markedsførte sitt tv-tilbud med bildet av Nytt på Nytt.
Verken NRK eller programlederne visste noe om bruken av bildet, som ble sendt som postkort til 35 000 husstander i Rogaland. I tillegg har elektronikkjeden Elprice brukt det samme bildet i et reklameinnstikk med markedsføring av Canal Digitals tv-tilbud.
(Saken fortsetter nedenfor bildet)
Kompensasjon
Nå er partene kommet til enighet om en kompensasjon for krenkelsene.
– Vi er blitt enige med Canal Digital om at de skal betale en sum til NRK fordi de har brutt loven på to punkter. Det er snakk om brudd på opphavsrettslovens personvernbestemmelser samt en krenkelse av NRKs varemerker, sier NRK-advokat Bjørn Audun Agersborg.
Agersborg er godt fornøyd med måten saken ble løst på.
Fornøyd med utfallet
– NRK forfølger slike lovbrudd. Vi er godt fornøyd med utfallet av saken. Canal Digital beklager, og partene er enige. NRKs forhold til Canal Digital har vært godt, og det vil det forstette å være, sier Agersborg.
– En glipp
– Bildet ble anvendt ved en glipp. Det var aldri meningen å misbruke verken NRK eller Nytt på Nytt-gjengen. Det ble umiddelbart gjort en gjennomgang av våre prosedyrer for å hindre at dette skjer igjen. Vi har alltid hatt et godt samarbeid med NRK, og ser fram til et fortsatt godt forhold, sier Andreas Røkke, markedsdirektør i Canal Digital.