NRK Meny
Normal

Er du sikker på at du ikke tåler gluten?

Glutenfrie produkter er populære, men det er ikke sikkert gluten gir deg mageplager. Vanlige matvarer kan gjøre hverdagen vanskeligere for opptil 1 million nordmenn.

Glutenfrie produkter

Mange kutter gluten, men er det egentlig noe annet i maten vi reagerer på? Programleder Helene Sandvig i Puls gikk ut på leting, og fant fodmap-dietten, et gjennombrudd i forskningen om irritabel tarm.

Foto: Ole Jørgen Flatøy Kolstadbråten / NRK

Blomkål, epler, fetaost og pistasjnøtter er blant matvarene som kan gjøre magen din verre hvis du har irritabel tarm. Sammen med en rekke andre matvarer, inneholder de tungt fordøyelige karbohydrater, såkalte fodmaps.

– Fodmap-teorien er et gjennombrudd i vår tenkning rundt irritabel tarm. Gode studier viser at det er effektivt å kutte stoffene tarmen reagerer på, sier overlege Knut Lundin ved Oslo universitetssykehus.

Lav fodmap

Felles for disse stoffene, som finnes i mange vanlige matvarer, er at de ikke tas opp i tynntarmen og skaper trøbbel når de kommer til tykktarmen. Forskere ved Monash-universitetet i Australia lanserte teorien om fodmap. På nettsidene deres finner du mye nyttig informasjon om dietten.

Matvarer med høy fodmap

Disse matvarene inneholder høy fodmap og kan skape trøbbel hvis du har irritabel tarm. Siden forskningsfeltet er relativt nytt, kan det komme endringer i hvilke matvarer du bør unngå. Listene du finner på ulike nettsider, kan derfor variere.

Foto: Ole Jørgen Flatøy Kolstadbråten / NRK

Her er eksempler på matvarer du bør unngå hvis du har irritabel tarm:

  • Hvetemel
  • Pære
  • Mango
  • Tørket frukt
  • Kål
  • Løk
  • Sorbitol, xylitol og andre søtningsstoffer som slutter på -ol
  • Øl
  • Pistasjnøtter, hasselnøtter

Disse matvarene er greie:

  • Speltmel
  • Appelsin
  • Ananas
  • Gulrot
  • Kålrot
  • Potet
  • Spinat
  • Skalldyr
  • Egg
  • Sukker
Torunn Knudsen

Du bør utredes for cøliaki og andre mage-tarmsykdommer, før du prøver denne dietten, mener klinisk ernæringsfysiolog Torunn Knudsen ved Lovisenberg Diakonale Sykehus-

Foto: Astrid Engen / NRK

– Mange som kommer hit, tror de reagerer på gluten. Da er speltmel en lur ting å teste på. Det inneholder gluten, men lite fodmap-stoffer. Hvetemel, derimot, inneholder både gluten og fodmapstoffer. Dermed tror mange at de har glutenallergi, mens de egentlig kan spise speltmel, sier klinisk ernæringsfysiolog Torunn Knudsen ved Lovisenberg Diakonale Sykehus i Oslo.

Slik prøver du dietten

Torunn Knudsen er opptatt av at du ber fastlegen teste deg for cøliaki (glutenallergi) og andre mage- og tarmsykdommer før du prøver fodmap-dietten.

Når du har gjort det, kan du starte med å utelukke alle matvarer med høy fodmap i fire uker.

Deretter kan du innføre én og én av dem for å se hvordan magen reagerer. Dette kan være komplisert, og det kan være lurt å kontakte en fagperson.

Det er ikke sånn at du skal være uten disse matvarene til evig tid. Noen tåler kanskje en viss mengde av noen matvarer, mens de må holde seg unna andre, sier Knudsen.

– Fodmap-dietten er veldig krevende å følge. Det er det største problemet med den. Du må kutte veldig mange matvarer og bygge opp et kosthold etterpå. Det kan ta lang tid å finne ut hva du reagerer på, sier overlege Knut Lundin ved Oslo universitetssykehus.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.