Hopp til innhold

Er denne bilen trygg nok?

Billig-SUVen Dacia Duster lanseres nå på det norske markedet. NAF setter spørsmåltegn ved sikkerheten.

Dacia Duster

Dacia Duster gjør det dårlig i europeisk sikkerhetstest. Nå lanseres den i Norge.

Foto: Renault Norge

Dacia Duster lanseres nå på det norske markedet, etter å ha blitt en populær bil mange andre steder i Europa. Prisen kan bli et viktig konkurransefortrinn i Norge.

Men i den europeiske sikkerhetstesten EuroNCAP oppnådde Dacia’en bare tre av fem stjerner. Det er et klart dårligere resultat enn hos de aller fleste av dagens SUV-konkurrenter.

Testen viste bare middels beskyttelse av brystpartiet når man sitter i førersetet ved en frontkollisjon. Og beskyttelsen mot nakkesleng-skader er marginal ved påkjørsel bakfra.

Fotgjengerbeskyttelsen er dårlig. Mangel på elektronisk stabilitetskontroll trakk også ned da bilen ble testet. Småbarn er derimot ganske godt beskyttet når de sitter forsvarlig sikret i kupeen.

– Overraskende

Jan Ivar Engebretsen

Prisen bør ikke være eneste kriterium når man kjøper bil, mener Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Foto: Tom Andersen / NRK

NAF er forundret over at Renault, som eier Dacia-merket, ikke prioriterer sikkerheten like høyt for Dacia som for biler solgt under merket Renault.

– En modell fra Renault var den første bilen som fikk toppscore med fem stjerner hos EuroNCAP. Derfor er det ekstra overraskende at Renault ikke har gjort mer for sikkerheten i sine Dacia-modeller, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen til NRK.no.

Han vil ikke fraråde å kjøpe Dacia Duster. – Det må bli opp til hver enkelt å vurdere hvilken bil man skaffer seg. Vår jobb som forbrukerorganisasjon er å opplyse om fordeler og ulemper slik at kjøperne kan gjøre fornuftige valg.

– Men å kjøpe en fabrikkny bil bare fordi den er billig, blir som å kjøpe bruktbil uten å sjekke den tekniske tilstanden. Trafikksikkerhet er tross alt viktigere enn driftssikkerhet, sier Engebretsen.

Moderne eller gått ut på dato?

NAF mener de som kjøper ny bil også bør sjekke om bilens generelle teknologi er moderne eller utdatert.

– Skal man kjøpe bruktbil, er vårt råd å sammenligne minst tre alternativer i samme prisklasse før man slår til. Hvis lav pris gjør at man vurderer ny bil i stedet for brukt, bør den samme regelen gjelde, sier Jan Ivar Engebretsen.

Dacia ble overtatt av Renault for ni år siden, og er blitt en storselger flere steder i verden. Bilmerket er nå en viktig inntektskilde for Renault, som sliter med salget av sine mer velkjente modeller.

Duster kom på markedet i 2010, da den ble kandidat til kåringen av Årets bil i Europa. Fabrikken solgte drøyt 200.000 biler de første ni månedene i fjor.

Østeuropa, India og afrikanske land er viktige markeder for lavprismerket, som blant annet baserer seg på eldre Renault-teknologi. Firehjulstrekkeren Duster har også felles tekniske løsninger med Nissan Qashqai.

Populær etter finanskrisen

Finanskrisen i Europa har også ført til økende interesse i vår del av verden. I 2011 kjøpte franskmennene 48.000 Dacia Duster, som ble Frankrikes mest solgte SUV det året.

Renault Norge satser på å selge minst 500 av denne bilen på det norske markedet i år. Duster produseres i Romania, og er foreløpig den eneste Dacia-modellen som importeres hit til landet. Men fabrikken har også andre modeller som kan bli aktuelle etter hvert.

Den danske importøren satser blant annet på femseteren Lodgy, som heller ikke oppnådde mer enn tre stjerner hos EuroNCAP i fjor.

I Danmark forventes det at modellen ikke blir en konkurrent til andre nye biler, men et alternativ til å kjøpe brukt, ifølge bilistorganisasjonen FDM.

– Trygg å kjøre

– Vi mener Dacia Duster er trygg å kjøre, sier administrerende direktør Jan Traaseth i Renault Norge til NRK.no. Han tror bilen har potensial til å bli en ny "folke-SUV" i Norge.

– Vi skulle selvsagt gjerne sett at bilen hadde fått fem stjerner i sikkerhetstesten. Da den ble testet var ikke elektronisk stabilitetsprogram (ESP) standardutstyr. Men den norske versjonen leveres med ESP som standard, forteller han.

Manglende ESP gjorde at modellen mistet én stjerne da den ble testet for to år siden. Dagens utgave av bilen skal dermed være en sikrere modell.

Traaseth framhever lav pris som et viktig argument for å kjøpe Dacia Duster. – Bilen er lettkjørt, og har meget gode offroad-egenskaper med høy bakkeklaring. Dessuten er den stillegående og billig i drift, med relativt lave utslipp, sier han.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)