Hopp til innhold

Endrer billettene etter de er kjøpt

Norwegian-kunder har fått nye flytider etter at reisen var kjøpt og betalt. Selskapet innrømmer at det har vært flere slike endringer enn normalt denne våren.

Norwegian fly

Norwegian innrømmer en økning i ruteendringer denne våren.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Flere Norwegian-kunder NRK.no har vært i kontakt med, forteller om flytider som har blitt endret etter at billetten var kjøpt. En av dem er Lisbeth Siem Taklo, som bor i Ålesund og skal på ferie til Spania i juli.

- Allerede to timer etter at jeg kjøpte billetten på nettet, kom e-posten fra Norwegian med beskjed om at flyet fra Oslo til Ålesund på tilbakeveien var endret, forteller hun til NRK.no.

Med de nye tidene ville flyet til Ålesund gå to timer før flyet fra Spania skulle lande. Siden det ikke går andre Norwegian-fly senere samme dag, ble det umulig for Takle å komme seg hjem.

- Hadde jeg visst dette da jeg bestilte, hadde jeg jo aldri valgt Norwegian, sier Taklo.

Endring fra Norwegian

LES OGSÅ:

Innrømmer flere endringer

anne-sissel skånvik

Norwegians Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik beklager.

Foto: Norwegian

Norwegian bekrefter at de denne våren har hatt flere ruteendringer enn normalt.

Årsaken skal være at selskapet ekspanderer og har mange flere avganger og destinasjoner enn tidligere.

- Det tar tid for oss å opparbeide rettigheter på flyplassene. De største problemene har vi opplevd ved travle flyplasser i Malaga, Nice, Alicante og Roma, opplyser kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NRK.

Hun lover at dette kommer til å bedre seg.

- Mer enn 70 prosent av ruteendringene er på under 30 minutter, og det tror jeg de fleste kan leve med, sier Skånvik.

- Uvanlig eksempel

Skånvik mener endringen Taklo opplevde er av uvanlig karakter.

- Dette er heldigvis et nokså uvanlig eksempel på ruteendring, og heller ikke noe man må regne med. Her må det ha vært forsinkelser i systemene våre som har ført til at bookingmuligheten med feil tidspunkt ble liggende selv om rutetiden var endret, forklarer hun.

Hun legger til at kunder med gjennomgående reise som mister sitt opprinnelige fly, vil kunne få hotell eller i noen tilfeller reise med annet selskap.

- Hovedregelen er at vi tilbyr hotellrom, men det vil være en individuell vurdering om billetter hos andre kan være aktuelt, sier hun videre.

Hard kamp om gode flytider

Skånvik opplyser at det er harde forhandlinger om flytidene fra ulike flyplasser.

- Vi får ikke alltid den flytiden vi er forespeilet, og det er beklagelig for passasjerene, sier hun.

- Så ruteendringer er bare noe vi må leve med?

- Nei, dette vil bli bedre. Verken Norwegian eller passasjerene liker forsinkelser og endringer, men vi gjør alt vi kan for å hjelpe passasjerene til å booke om flyene hvis den foreslåtte tiden ikke passer. For endringer over 60 minutter får passasjerene tilbud om gratis ombooking eller full refusjon.

- Mange opplever at ruteendringene også rammer reisen videre med annen transport som fly, båt eller buss. Hvem tar ansvaret da?

- Vi kan ikke ta ansvar for resten av reiseruten. Vi gjør det vi kan for å få passasjerene hjem med alternative ruter hos oss. og vi skal varsle endringen senest to uker før avreise. Selvsagt følger vi internasjonale regler for passasjerrettigheter og EU-reglene, sier kommunikasjonsdirektøren i Norwegian.

LES OGSÅ:

- Svært uheldig praksis

Anne Rygg

Flyselskapene bør dekke mer enn selve billetten, mener Anne Rygg i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

Flyklagenemnda behandler hvert år flere saker om endrede rutetider, og er klare i sine avgjørelser.

- Flyselskapene har anledning til å endre rutetidene når det er nødvendig, men nemnda mener de er økonomisk ansvarlige for mer enn flyreisen i seg selv, sier Anne Rygg i Forbrukerrådet til NRK.

Nemnda mener flyselskapet skal dekke både hotellutgifter og eventuelle tap i forbindelse med andre flyreiser i tilknytning til reisen som har blitt endret.

- Når man kjøper en flyreise, inngår man en gjensidig avtale med flyselskapet. Ruteendring er en ensidig endring av avtalen fra flyselskapets side, og de må dekke påregnelige tap, sier Rygg.

Hun legger til at hun mener det er er en svært uheldig praksis at flyselskapene gjør denne typen endringer.

- Det må være slik at når selskapet selger en billett for en reise, skal de ha som mål å gjennomføre denne reisen i henhold til avtalen med kunden. En praksis der selskapene oppretter ruter og selger billetter som de gjentatte ganger ikke leverer, er en utvikling vi slett ikke liker, sier hun til NRK.

- Reisende må være fleksible

Ove Narvesen

Passasjerene må regne med å være fleksible, mener Ove Narvesen i Avinor.

Foto: Avinor

I fjor reiste 40 millioner passasjerer fra norske flyplasser. De fleste flyplassene driftes av Avinor.

- Vi reiser mer enn før og trafikktettheten i Europa øker. Derfor blir det flere endringer av rutetidene, sier kommunikasjonsdirektør i Avinor, Ove Narvesen.

Narvesen sier problemet er større på utenlandske flyplasser. Og det skaper trøbbel for hjemreisen.

- Flyreisende må regne med å være mer fleksible enn før, sier Narvesen.

HAR DU OPPLEVELSER MED ENDREDE FLYTIDER? KONTAKT REDAKSJONEN

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)