Les også:
”Kjøp nå eller betal mer neste uke”, var elektrokjedenes nye lokkemiddel i januar.
Nå innrømmer Elkjøp og andre kjeder at de ikke holdt det de lovet.
- Elkjøp brøt loven, sier informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp. Også de to andre store elektrokjedene Expert og Lefdal innrømmer en stor salgstabbe i januar.
- Les også:
Billig nå – dyrt senere
Salg betyr at varene er billigere enn de var før. Men i januar kom en ny helt type tilbud: Billig akkurat nå - mye dyrere neste uke! Elektrobutikker innførte såkalt nåpris og etterpris.
Kampanjeaviser og reklameplakater hos Elkjøp lokket med et TV fra Samsung: 9995 kroner nå 12.995 kroner etter kampanjen. Men det viste seg at flatskjermen ikke ble 3000 kroner dyrere etterpå. Fem uker senere var prisen 9.995 kroner.
For kontrollører fra Forbrukerombudet gjorde stikkprøver hos Elkjøp, Expert og Lefdal i flere uker etter januarsalget. De sjekket etterprisen på kampanjevarene.
Prissjekken avdekket at mange TV-er, PC-er, vaskemaskiner, komfyrer og kjøkkenmaskiner kostet omtrent det samme etterpå. Kundene sparte altså ikke det de trodde på kjøpet.
Priseksempler
En BEHA-komfyr hos Expert i januar: 3999 kr. Pris etter kampanjen 4999 kr.
Men en uke senere var prisen akkurat den samme som under kampanjen. Heller ikke fire uker senere kostet komfyren noe mer enn 3999 kr.
En Bosch kjøkkenmaskinen hos Lefdal: 1295 kr. Pris etter kampanjen 2295. Men kjøkkenmaskinen kostet 1295 kroner i uke etter uke.
- Les også:
- Bløffekampanje
Kampanjene var i strid med markedsføringsloven og derfor ulovlige, har Forbrukerombudet konkludert.
- Dette er å bløffe og å lure kundene. Butikkene gir et inntrykk av at kundene gjør et ekstra godt kjøp men det er ikke tilfelle, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Han har en rekke ganger tatt elektrokjedene for misvisende og feilaktig markedsføring av varer. Det spesielle denne gangen er at kjedene legger seg helt flat for kritikk.
- Les også:
Alle legger seg flate
For at de legger seg flate er det ingen tvil om, bare hør her :
Philip Straumsheim, kommunikasjonsdirektør i Expert: - Det er en tabbe som vi ikke kommer til å gjøre igjen.
Åshild Indresøvde, informasjonssjef i Elkjøp. – Dette beklager vi sterkt. Kunder som føler seg forledet må ta kontakt.
Trond Samuelsen, administrerende direktør i Lefdal: Det er beklagelig at før og etterprisen ikke var 100 prosent gjennomført i våre varehus.
Tar et oppgjør
Elektrokjedene opplyser at de ikke vil gjennomføre lignende kampanjer i framtiden. Det ble for vanskelig å følge opp prisløftene i praksis.
Forbrukerombudet har fått stanset en type lokkemidler men er likevel ikke fornøyd. Nå tar Thon et oppgjør med salgsmetodene kundene utsettes for i elektrobutikkene.
- Hvorfor skal dere hele tiden utforske grensene for hva som er lovlig og ulovlig? Er det ingen ende på hva dere finner på for å lure kundene til å tro at de kjøper noe billigere enn det de i virkeligheten gjør, er spørsmålet fra Thon til elektrobransjen.
Har du opplevd lignende bløffekampanjer?
Les også: