Stadig flere utenlandske nettbutikker jukser med 200-kronersgrensen, slik at kunder i Norge skal slippe å betale toll og avgifter. Det opplyser Tollvesenet til NRK.no.
– Vi ser at det er mange utenlandske nettbutikker som oppgir lavere verdi på pakken, enn det som er verdien av forsendelsen, sier Jon Aspelund, kontorsjef ved Tollvesenet, til NRK.no.
Ved å oppgi at varen koster under 200 kroner, vil norske kunder slippe å betale merverdiavgift og eventuelt fortollingsgebyr og toll på varen. I forkant av julehandelen setter Tollvesenet inn et ekstra gir, for å få bukt med problemet.
– Vi kommer til å sette ekstra ressurser på å sjekke om verdiene på varene stemmer med det som er oppgitt på pakken. Netthandelen øker kraftig, så det er et av satsingsområdene våre fremover, sier Aspelund.
- LES OGSÅ: Advarer mot ny nettrend
Åpner pakkene og sjekker kvitteringene
Tollvesenet har fullmakt til å åpne alle pakker som blir sendt inn i landet. Om de mistenker at en vare kan være feilpriset, har de dermed full mulighet til å sjekke varen.
– Vi åpner pakken og sjekker at fakturaen samsvarer med egenerklæringen på pakken, eller så ber vi mottakeren sende fakturaen til oss. Alt som er kjøpt fra utenlandske nettbutikker kommer med en faktura eller regning, eller så er det betalt med kort, slik at det ikke er vanskelig å sjekke prisen på varen, sier Aspelund.
Det kan være mange tegn på at en vare er feilpriset, for eksempel at prisen på varen ikke ser ut som en «ordentlig pris», for eksempel fordi den mangler desimaler.
– Det er blant annet veldig mye som koster 10 dollar, men det er jo sjelden en vare faktisk koster det. Er det en ny Mac i pakken, vet vi jo at den ikke kan koste under tusen kroner, sier han.
Sender varen i retur
Tollvesenet opplyser at de samarbeider med sine kolleger verden over for å sjekke firmaer som stadig sender varer med feil verdiopplysninger. Tollvesenet har også begynt å opparbeide seg en oversikt over firmaer som gjør dette stadig vekk.
– Enkelte firmaer gjør dette hele tiden. Det vi gjør da, er å sende varene i retur til dem som jukser, og fortsetter med det til firmaene lærer, opplyser Tollvesenet.
De har ikke noe anslag på hvor mye staten taper i avgifter, ved at utenlandske firmaer jukser med prisopplysningene. Men de vet at de ikke klarer å stoppe alt prisjuks.
– Det er helt sikkert noen varer som går gjennom systemet. Det er store mengder pakker som kommer inn, så vi har ikke mulighet til å sjekke alt.
Merket som gave
Pris er ikke den eneste måten å jukse med tollgrensen på. I flere nettfora diskuterer nordmenn hvordan de kan lure seg unna tollgrensen. Og ett tips som går igjen, er å be nettbutikken om å merke sendingen som «gave».
Gaver er stort sett avgiftsfrie opp til 1000 kroner, noe som er med på å gi hodebry for norske tollmyndigheter.
– Gaver er litt verre å finne ut av. Men om avsenderen er et firma, og forsendelsen er merket som gave, kan det tyde på at noe ikke stemmer. En gave er en forsendelse fra en privatperson til en annen privatperson, sier Aspelund.
Kraftig økning i netthandelen
Hverken Posten eller det store transportselskapet Tollpost Globe, som er blant transportselskapene som krever inn toll og merverdiavgift for Tollvesenet, ønsker å si noe om netthandlernes og nettbutikkenes forsøk å omgå 200-kronersgrensen på.
Men de bekrefter at tiden fremover kommer til å bli hektisk; ikke bare fordi førjulstiden er en populær sesong for netthandlere, men også fordi volumet på netthandelen generalt øker for hvert år som går. Og stadig flere tusenlapper går med på nettshoppingen.
En stor undersøkelse utført av analyseselskapet TNS Sifo for transportselskapet Tollpost Globe viser at i 2012 netthandlet nordmenn for mer enn 7000 kroner hver. Det er et betydelig høyere beløp enn hos våre naboer i Skandinavia og Finland
– Stadig flere handler stadig oftere, og netthandel er blitt en integrert del av nordmenns handlemønster. Over en million nordmenn netthandler varer minst en gang i måneden, sier markedsanalytiker Kristin Anfindsen i Tollpost Globe, til NRK.no.
- LES OGSÅ: Skal ta nettsvindlerne