LES OGSÅ:
Billigbillettene er åpenbart kommet for å bli. I midten av mars kan de heldigste fly tur/retur Stockholm for bare 56 kroner fra Rygge (Ryanair), mens billigste pris London - Stavanger er 788 kroner (Norwegian). Og da er skatter og avgifter inkludert.
Til både Paris og London er det Ryanair som tar seg minst betalt akkurat nå: 100 kroner er deres laveste pris for en tur/returbillett fra henholdsvis Torp og Torp/Rygge den andre uka i mars.
Men selv om prisene fortsatt presses hardt på mange strekninger, er det tendenser til en generell oppgang i det norske lavprismarkedet.
Det viser februarutgaven av Norsk Flyprisindeks, som sjekker prisene fra fem steder i Norge til de ti mest populære europeiske storbyene.
Den månedlige lavprisindeksen lages av reisesøkemotoren travelmarket.no.
På den forrige målingen i januar sank prisene på 44 av de 50 undersøkte strekningene i Europa, sammenliknet med nivået i oktober i fjor. Nå har trenden snudd.
Og det er Norwegian som for alvor merker konkurransen om de mest prisbevisste passasjerene. Mens selskapet vant priskrigen på 42 av 50 strekninger i januar, kaprer det bare 29 førsteplasser nå i februar.
.
SAS skjerper priskrigen
Kampen om å være aller billigst fra flyplassene i Oslo-området står i realiteten kun mellom to selskaper: Ryanair og Norwegian.
Men fra regionene ser det ut til at Norwegian er på vikende front. Spesielt gjelder det på rutene til Amsterdam, Barcelona og Roma.
Prissamarbeidet mellom SAS og danske Cimber Sterling seiler for eksempel opp som en stadig sterkere konkurrent. Fra Trondheim til Barcelona er nå de to selskapene rimeligere enn Norwegian, og fra Stavanger er prisene identiske.
Norwegian har heller ikke de billigste Roma-billettene fra noen av de norske byene, ifølge Flyprisindeksen.
Til Roma er Ryanair det billigste selskapet fra Oslo, mens airBaltic er rimeligst fra Bergen og Stavanger, KLM fra Trondheim og SAS/Lufthansa fra Tromsø.
Men Norwegian er fortsatt prisledende på Praha, med de mest fordelaktige billettprisene fra alle de undersøkte avgangsstedene.
Prisene i den nye indeksen gjelder ledige tur/returplasser på økonomiklasse funnet i forrige uke, med avgang i perioden 8. til 14. mars og opphold i to til sju dager.
LES OGSÅ:
Færre seter skal fylles
Det kan være flere forklaringer på det som skjer i lavprismarkedet nå, mener daglig leder Svein Erik Søgård i Travelmarket.
Han er ikke overrasket over at både prisene og konkurransen øker på samme tid.
- Prisene fastsettes flere måneder i forveien. Etter et svært turbulent år har mange selskaper tatt grep for å redusere kapasiteten, og nå begynner dette å slå ut i praksis. Flyselskapene har færre seter å fylle, og det påvirker priskonkurransen.
- Dessuten tror jeg mange passasjerer velger Norwegian på grunn av de tallrike direkterutene deres. For dem er ikke lavest pris det aller viktigste. Mange foretrekker å betale litt ekstra for å slippe mellomlandinger og flybytte.
Søgård tror også lavpriskampen i lufta handler om psykologi. - Etter de ferske meldingene om økonomiske problemer i SAS og Norwegians suksess, er det kanskje ikke så lett å forstå at også SAS posisjonerer seg i lavprismarkedet. Men vår undersøkelse viser at det nå er i ferd med å skje, sier Svein Erik Søgård.
- LES OGSÅ:
Langreiser også dyrere
Norsk Flyprisindeks undersøker også billettpriser fra Oslo, Bergen og Trondheim til ti interkontinentale destinasjoner. Sammenliknet med oktober i fjor er det nå billigere å fly fra Norge til Bangkok, Beijing, Rio og Sydney.
Reiser til Dubai, Johannesburg, Los Angeles, Mexico City, Tokyo og New York (unntatt avganger med selskapet Swiss fra Gardermoen) stiger derimot i pris.
- Sesongen er på hell i varme og solsikre destinasjoner som Thailand, Brasil og Australia, og dermed er prisene på vei mot et mer "naturlig" leie.
- Dessuten er også de interkontinentale selskapene i ferd med å redusere kapasiteten. Derfor er det grunn til å vente litt høyere priser på langstrekningene i år, mener Søgård.
LES OGSÅ: