Hopp til innhold

Dyre abonnement som ikke vil stoppe

Til tross for at han flere ganger sendte stopp-melding til Funmobile, fortsatte Thomas Alvik å motta dyre ringelyder på mobilen sin. Til slutt fikk han inkassokrav på 2160 kr. Hva skal man gjøre med slikt?

sms
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Se hvilket abonnement som passer best for deg!

Thomas Alvik

Til tross for at han flere ganger sendte stopp-melding til Funmobile, fortsatte Thomas Alvik å motta dyre ringelyder på mobilen sin.

Foto: Privat

Innholdsleverandøren Funmobile er et av selskapene som ligger på klagetoppen hos Forbrukerombudet når det gjelder salg av ringetoner, spill og bilder til mobilen din.

Hos Funmobile, som hos mange andre innholdsleverandører, blir du automatisk abonnent ved å kjøpe én ringelyd for 30 kr. Abonnementet koster 90 kr i uka.

Ikke før du sender en stopp-melding avsluttes abonnentet. Men hva gjør du hvis stoppmeldingene ikke fungerer?

Lovte bedring

I høst hadde FBI saken: Klager på «gratis» SMS-moro (Se sendingen her: FBI 17.10.07 )

I studio etterpå lovte Telenor og Netcom at deres mobilnett ikke skal brukes av useriøse aktører og at fortvilte kunder som ikke kom igjennom hos innholdsleverandørene kan kontakte dem direkte.

Thomas Alvik kontaktet først sitt mobilselskap, Ericsson, deretter Funmobile med base i Hong Kong. Funmobile sa at tjenesten var stoppet, og henviste videre til Netcom som eier mobilnettet Ericsson leier og som krever inn regningene.

Likevel fortsetter tjenestene for 90 kr i uka å dukke opp, og saken ender med et inkassokrav. Først når FBI kontakter Netcom blir det en løsning i saken, og Thomas har nå fått slettet inkassokravet.

Hva gjør du?

  • Hvis du opplever det samme, må du først kontakte innholdsleverandøren, i dette tilfellet Funmobile. Sørg for å få et skriftlig svar på at tjenesten er stoppet.
  • Hvis dét ikke fungerer må du kontakte mobilleverandøren din.
  • Hvis det heller ikke da skjer noe, ta direkte kontakt med Telenor eller Netcom som eier de to mobilnettene i Norge.
  • I stedet for å kontakte kundeservice kan du gå inn på deres hjemmesider og finne personer høyere opp i systemet. Krev alltid skriftlige svar for senere dokumentasjon.
  • Det er også lurt å sende en klage til Forbrukerombudet som samarbeider med Telenor og Netcom med å få bukt på useriøse aktører.

Samferdselsdepartementet har tidligere snakket om en klageordning for SMS-tjenester. Ler mer om dette og mer her: Klager på «gratis» SMS-moro

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)